Gå til innhold
Arkivverket

Klingenberg slekt fra Sogn og Fjordane. Kan vi se på Jens Christensen som opphav til slekta eller var han gift med ei Klingenberg ? Aner-samtid-etterslekt er temaet.


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

For å samle Klingenberg-slektene i Sogn og Sunnfjord må ein begynne med presten Jens Moritsson, død i Askvoll ca. 1636, og dei to konene hans.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Torodd Kinn skrev:

Her kjem noko meir som eg har grave fram frå gløymselen.

 

Etterkommarar av Jens Kristensson Klingenberg

f. Askvoll på 1630-talet

d. Indre Reksta ca. 1717

 

 

GENERASJON 1

 

Barn av Jens Kristensson Klingenberg og Sofie Torsteinsdotter

år? Kristen Jensson (g 1692 m Brite Klementsdotter (frå Bergen))

ca. 1674 Kaspar Jensson (i 1701 bst Indre Reksta, sjømann)

Kanskje fleire barn, men berre desse er kjende.

 

Barn av Jens Kristensson Klingenberg og ukjend kone

ca. 1690 Mattis Jensson (bst Indre Reksta, d 1750, hadde barn (ukjende))

ca. 1694 Bjørn Jensson (g m Maren Sørensdotter Bruun, bst Indre Reksta, hadde barn)

ca. 1696 Albrikt Jensson (i 1701 bst Indre Reksta)

ca. 1698 Absalon Jensson (i 1701 bst Indre Reksta)

1701 Kaspar Jensson (i 1701 bst Indre Reksta)

år? Katrine Jensdotter (g 1734 m Frans Jakobsson Kleinou (Kleinau), bst Kinn, hadde barn)

Dei hadde fleire barn, men berre desse er kjende.

 

GENERASJON 2

 

Barn av Bjørn Jensson Klingenberg og Maren Sørensdotter Bruun

ca. 1718 Jens Bjørnsson Indre Reksta (g 1742 m Susanne Olsdotter, bst Indre Reksta, d 1760, hadde barn)

1721 Søren Bjørnsson Indre Reksta (d utan arvingar før 1766)

ca. 1725 Tomas Bjørnsson Indre Reksta (g 1764 m Pernille Olsdotter (f Naustdal), bst Indre Reksta, hadde barn)

1730 Bente Marie Bjørnsdotter Indre Reksta (i 1801 bst Indre Reksta)

1733 Dorte Margrete Bjørnsdotter Indre Reksta (d 1773)

1735 Absalon Bjørnsson Indre Reksta (til sjøs i 1766)

1737 Mette Bjørnsdotter Indre Reksta (g m Klaus Henrik Prater, bst Amsterdam)

 

Barn av Frans Jakobsson Kleinou og Katrine Jensdotter Klingenberg

1737 Osille Kristine Fransdotter Kinn (d før 1759)

 

GENERASJON 3

 

Barn av Jens Bjørnsson Klingenberg og Susanne Olsdotter

1752 Bjørn Jensson Klingenberg (d før 1760)

ca. 1754 Jørgen Jensson Indre Reksta (i 1766 bst Indre Reksta)

1755 Hans Henrik Jensson Indre Reksta (i 1766 bst Indre Reksta)

1758 Frans Jensson Indre Reksta (i 1766 bst Indre Reksta)

 

Barn av Tomas Bjørnsson Klingenberg og Pernille Olsdotter

1764 Mats Henrik Tomasson Indre Reksta (g 1800 m Brite Bendiksdotter (f Kinn), bst Indre Reksta, hadde barn)

1766 Birte Katrine Tomasdotter Indre Reksta (g m Kolbein Bendiksson (f Kinn), bst Solheim på Brandsøya, seinare Kinn, hadde barn)

1769 Bjørn Tomasson Indre Reksta (g (1) 1800 m Andrea Olsdotter (f Valvika), bst Indre Reksta, hadde barn, g (2) 1819 m Malene Andersdotter (f Seterskaret), bst Indre Reksta, hadde barn, d 1836)

1774 Maren Susanne Tomasdotter Indre Reksta (g 1795 m Karsten Matiasson (f Sunde), bst Sunde, hadde barn)

Hei Torodd.

Jeg ser du har Sofie Torsteinsdtr. som første kone til Jens Christensson. Hva er kilden for denne opplysningen, og burde det da ikke ha vært en sønn Torstein her også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger bare i bakgrunnen og følger med om det er noe nytt.

Men det er spørsmål om Brun familien og. Hvem er Søren Brun ?

Jeg har tre søstre som da er etterkommere av denne Brun.

 

(Regner med at han er militær eller en prestemann men foreløpig ikke funnet noe som passer. 

Trone er vel ikke helt noe vanlig navn, så det skulle vel la seg gjøre å finne en tilhørighet ett eller annet sted.

Det er en prest Søren Brun i Sokendal, Dalarne som var gift 2 ganger, men ikke funnet noe tilknytning der. I så fall ville det være oppkalling inne i bildet)

 

Tre søstre:

 

Maren f ca 1690 død 1769 i Kinn var gift med Bjørn Jensen Klingenberg som det er skifte eter 31/5-1766 i Kinn.

 

Elle f 1685 død 1755 i Kinn var først g m Lars Henrichsen Bloch f ca 1671 død 1731 i Bergen, notert 4 barn. gift 2. med Hans Jensen Trane ingen barn i dette ekteskapet.

 

Trone Marie f ? død etter 1735 i Bergen ?. Gift 1. med Henrich Madsen , 2 barn notert. gift 2. Anders Andersen Berg død 1735 i Bergen, 1 barn notert.

 

Har funnet ei mulig søster til : Lovice Brun g 18/7-1736 i Nykirken med Wessel Hellichen, notert 2 barn. 

 

Mvh

Terje

 

 

Endret av Terje E Skrolsvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rune Thorstensen said:

Hei Torodd.

Jeg ser du har Sofie Torsteinsdtr. som første kone til Jens Christensson. Hva er kilden for denne opplysningen, og burde det da ikke ha vært en sønn Torstein her også?

 

Soga om Flora, s. 229. Joleik opplyser dette for året 1689, men inga kjelde.

Jo, ein skulle vente at det fanst ein Torstein, og det kan det jo ha gjort. Det er skralt med kjelder frå denne tida.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Men det er spørsmål om Brun familien og. Hvem er Søren Brun ?

Denne Søren har også "plaget" meg en stund nå. Jeg har ingen banebrytende forslag, men er denne tollbetjenten fra Sunnmøre sjekket ut av saken?

Det kan jo passe greit geografisk og tidsmessig.

https://www.nb.no/items/3c8c37e536d68b5fb1bfa96e7762c143?page=87&searchText=" Søren Brun"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Terje E Skrolsvik said:

 

Men det er spørsmål om Brun familien og. Hvem er Søren Brun ?

 

 

Eg har leitt mykje etter dette, utan resultat. Har sett på presten i Rogaland, men heller ikkje funne noko samband til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Ivar Moe said:

Denne Søren har også "plaget" meg en stund nå. Jeg har ingen banebrytende forslag, men er denne tollbetjenten fra Sunnmøre sjekket ut av saken?

Det kan jo passe greit geografisk og tidsmessig.

https://www.nb.no/items/3c8c37e536d68b5fb1bfa96e7762c143?page=87&searchText=" Søren Brun"

 

Han var ny for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øllegaard og Peder var barn av Mikkel Pedersen Klingenberg og Johanne Pedersdatter Tonning. Mikkel var sønn av Peder Jensen Klingenberg og Øllegaard Mortensdatter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars !

 

Hanseater.no er eit Prosjekt frå Slekt og Data (S&D), Hordaland.  Sjølv har eg vore lite (og inkjevetta) med på dette prosjektet.  Det er leiaren i S&D, Ho, Tore Mehl som også  leiar prosjektet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Lars E. Øyane said:

Innlegg #38:

 

Eg var tidlegare inne på ein Wolfgang Klingenberg, som skal vera opphav til denne ætti.  No fann eg ein referanse til dette:

 

https://www.hitterslekt.no/getperson.php?personID=I3375&tree=1

 

men eg veit sjølvsagt ikkje om dette har noko fotfeste...!?  Kva meiner de?

 

Svært interessant.

Det er vist til ei bok om Klingenberg-slekta av ein Haukeli. Eg veit ikkje om den er råd å få tak i, eller kva kvalitet ho har.

Hanseater.no har ingen andre (von) Klingenberg, så vidt eg kan sjå, enn Katrine Jensdotter (frå Kinn-slekta)?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Torodd Kinn said:

 

Svært interessant.

Det er vist til ei bok om Klingenberg-slekta av ein Haukeli. Eg veit ikkje om den er råd å få tak i, eller kva kvalitet ho har.

Hanseater.no har ingen andre (von) Klingenberg, så vidt eg kan sjå, enn Katrine Jensdotter (frå Kinn-slekta)?

 

 

Eg ser at det her går ei linje bakover til sørtysk adel eller riddarskap.

Det ville jo vere stas for ein landsens gut som meg, men di finare titlar, di større grunn til skepsis.

  • Liker 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å begynne med mine mangler. 😎
Er dette riktig og fyll ut mangler

 

Peder Jensen Klingenberg og Øllegard Mortensdatter datter Guri


Guri Pedersdatter f.ca 1646-d.1720
Gift 1. med Jens Pedersen barn ??
Gift 2. med Jørgen Jøgensen Eid(?)- Barn Jens,Marlene og Mari
Gift 3. med Nils Christensen - Barn Kristina Nilsdatter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2021 den 14.00, Terje E Skrolsvik skrev:

Øllegaard og Peder var barn av Mikkel Pedersen Klingenberg og Johanne Pedersdatter Tonning. Mikkel var sønn av Peder Jensen Klingenberg og Øllegaard Mortensdatter.

 

Takk for det Terje. Fint å få de på plass.

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tar opp denne tråden igjen. Har nå funnet en Søfren Willumsen Brun som gifter seg i Domkirken/Askøy 31/11-1676 med Karen Gundersdatter.

Aldersmessig skulle disse passe veldig bra som foreldre til de fire søstrene jeg har funnet. Maren, Ellen , Trone Marie og Lovise. 

Det er og et skifte i Bergen 29/1-1696 etter en Nils Sørensen Brun gift med Danelche Due, med barn: Søvren, Jørgen og Niels.

Men jeg finner ikke noe om foreldrene. Antagelig holder de til på Askøy. Håper noen har noe mer om de. Mvh Terje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Ifølge skiftet etter Kirsten/Kristine Hansdatter Leyrdahl/Lærdal i 1753 hadde hun to sønner og en datter med Peder Eriksen Klingenberg. De ble gift 23. november 1727, og skiftet nevner først sønnen Lars, så Erik, som skal være 14, og så søsteren Elen.

 

Min ane, Lars Pedersen Klingenberg, skal være født rundt 1727/30, men jeg har ikke funnet dåpen hans i kirkeboka ennå.

8. august 1728 blir Kirsten Hansdatter Leyrdahl introdusert i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 19.12.2021 den 11.26, Terje E Skrolsvik skrev:

Ligger bare i bakgrunnen og følger med om det er noe nytt.

Men det er spørsmål om Brun familien og. Hvem er Søren Brun ?

Jeg har tre søstre som da er etterkommere av denne Brun.

 

(Regner med at han er militær eller en prestemann men foreløpig ikke funnet noe som passer. 

Trone er vel ikke helt noe vanlig navn, så det skulle vel la seg gjøre å finne en tilhørighet ett eller annet sted.

Det er en prest Søren Brun i Sokendal, Dalarne som var gift 2 ganger, men ikke funnet noe tilknytning der. I så fall ville det være oppkalling inne i bildet)

 

Tre søstre:

 

Maren f ca 1690 død 1769 i Kinn var gift med Bjørn Jensen Klingenberg som det er skifte eter 31/5-1766 i Kinn.

 

Elle f 1685 død 1755 i Kinn var først g m Lars Henrichsen Bloch f ca 1671 død 1731 i Bergen, notert 4 barn. gift 2. med Hans Jensen Trane ingen barn i dette ekteskapet.

 

Trone Marie f ? død etter 1735 i Bergen ?. Gift 1. med Henrich Madsen , 2 barn notert. gift 2. Anders Andersen Berg død 1735 i Bergen, 1 barn notert.

 

Har funnet ei mulig søster til : Lovice Brun g 18/7-1736 i Nykirken med Wessel Hellichen, notert 2 barn. 

 

Mvh

Terje

 

 

Jeg er etterkomme av Trone Klingenberg's datter 

Olianna som er min oldemor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.