Gå til innhold
Arkivverket

Rekonstruert database over emigrantprotokollen for Stavanger 1825-1970


Oddgeir Fossli
 Del

Recommended Posts

Jeg har prøvd å spurt om noen kan ha en mer brukervennlig versjon av denne filen uten hell så langt.

 

Da jeg finner de to filene som ligger på DA vanskelig å jobbe med.

 

Så tenkte jeg at her på forumet er det en stor kompetanse og kunnskap om så mye, kanskje noen her har informasjon eller kan lede meg videre?

 

Fra sidene til DA:

 

https://www.digitalarkivet.no/content/79/emigrasjon-og-flytting

 

Emigranter over Stavanger

 

Dessverre gikk emigrantprotokollene for Stavanger (1867-1928) tapt i brann i 1929, men det er blitt laget en "rekonstruert" database over emigranter fra Stavanger 1825 -1970. Denne har imidlertid store mangler. Databasen teller 121 826 navn. Digitalarkivet har valgt å ikke publisere denne på vanlig måte fordi kildegrunnlaget er så usikkert. Selve filene legger vi ut her hvis noen kan ha glede av disse:

 

Rekonstruksjon av emigranter over Stavanger 1825 -1970:

 

da_STAV.xml (xml-fil, 105 Mb)

da_STAV_eksport.txt (txt-fil, 33 Mb)

 

Det som jeg er på jakt etter er en fil som lar seg importere inn i for eksempel Excel. En post per linje, med et tegn som skiller hvert felt. (f.eks CSV format)

 

Håper noen her på forumet kan hjelpe meg.

 

De  emigrantlistene fra Stavanger for årene 1903 til 1928 som ble «gjenfunnet» hos SSB/Riksarkivet for 15-20 år siden vet jeg om, men jeg er på jakt etter en versjon av den rekonstruerte "emigrantprotokollen".

 

Dette slik at jeg kan legge inn referanser når jeg kommer over noen fra dette  området som for eksempel Inger født 1864 i Stavanger som var gift med gullgraveren Conrad Dahl som hadde Trønderske røtter. 

 

Ellers så benytter jeg anledning til ønske  dere alle her på forumet en god jul! 🎄.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, har lastet ned xml-filen og laget et script som konverterer den til csv og deretter er den importert til Excel.

Problemet er at filen er for stor til å laste opp til forumet selv etter at den er pakket.

Send meg mail-adressen din så skal du få den på mail.

 

- Jan

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.