Gå til innhold
Arkivverket

Tolking av tekst i kirkebok - navn og bosted på en fadder

Petter_Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som leser gotisk og som kan tenke seg å ta en titt på en oppføring fra en dåp i Vuku i Verdal i 1817?

Dette er en fadder som jeg forsøker å spore opp. Jeg tror navnet er Beret Olsdatter, men hva er stedsnavnet som følger etter navnet?

Noen som har noen tips?

Hilsen Petter

ane55 dåp Vuku Verdal 27 sept 1817 fadder BERET.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lenke til selve siden hadde det vært best. Det lille utsnittet ditt ser ut som

Beret Olsdr Steens B. (?)

Mvh

PS: Tydeforumet er egentlig rette stedet for spørsmål som dette.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen Even!

Jeg var faktisk ikke klar over at det var et eget Tydeforum. Nå vet jeg det 🙂

Jeg finner dessverre ikke noen gårdsnavn i Nord-Trøndelag i 1801 eller 1815 tellingene som begynner med Stensb* eller Steensb*. I 1875 dukker det opp en gård med navn "Stensbakken" i Stjørdal.

Jeg er egentlig på jakt etter mer info om moren til Kjersti Rasmusdatter født 27.9.1817 i Vuku i Verdal. Moren til Kjersti heter Marit Olsdatter og jeg tenkte at fadderen Berit Olsdatter kunne være Marits søster. Jeg vet ingen ting om hvor Marit Olsdatter er født, men jeg tror hun var 19 år i 1815 (se link til folketelling 1815 Verdal). Et stedsnavn på en søster kunne hjelpe.

Jeg tror dette er Marit Olsdatter i folketellingen i 1815 i Værdal. Da er hun tjenestepike på gården "Bjerthum". 

Her er linken til klokkerboken med dåpen til Kjersti Rasmusdatter i 1817. Marit bor fortsatt på "Bierthen".

Jeg har funnet minst 6 Marit fra Nord-Trøndelag med far Ole og som er født på riktig tid i 1801 tellingen for Verdal. ET stedsnavn hadde gjort susen! Marit er trolig ca 4 år i 1801.  Her er link til de 6 Marit treffene i 1801 tellingen.

Hilsen Petter

Endret av Petter_Larsen
Ny link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Petter_Larsen skrev:

Jeg finner dessverre ikke noen gårdsnavn i Nord-Trøndelag i 1801 eller 1815 tellingene som begynner med Stensb* eller Steensb*. I 1875 dukker det opp en gård med navn "Stensbakken" i Stjørdal. 

Det opplagde gardsnamnet er vel Steine i Vuku...

Det er alltid lurt å sjå på eit større utsnitt.  Utsnittet ditt har du henta frå https://www.digitalarkivet.no/kb20070926630210

Dette er ei avskrift av kyrkjeboka  - det står fremst i protokollen,

Kyrkjeboka her:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070926610217

Det som liknar ein B i avskrifta, ser meir ut som ein V i kyrkjeboka; men ikkje heilt. Viktigare er det at det finst bak mange

gardsnamn i fadderlistene.  Eg vil tru at det er eit teikn (forkorting) som viser at det er ein husmannsplass

under garden  (på same måte som "-eie" på Austlandet).  Difor genitiv "Steens".

Altså at Berit Olsd. bur på ein plass under Steine. 

Dette er det heilt sikkert nokon som har meir lokalkjennskap til enn meg.

Når det er sagt...  i FT1801 er det 1866 gutar/menn i Verdal prg.; av dei er det 376 Ole, eller litt over 20%! 

At to Olsdøtre er systre er mogeleg; men å rekne med at dei er systre berre pga. farsnamnet, vert nokså uvisst.

På den andre sida ... dei andre faddrane er frå Ulvillen, Biørstad og Flyan, som ligg nær kvarandre eit stykke oppover i dalen frå (Stor)Vuku;

Sannsynlegvis var det grannar til Marit der ho heldt til eller kom frå.  Steine ligg eit stykke sør for Vuku. Det kan tyde på at det er slektskap

(eller venskap) som gjer at Berit er fadder.

Bjartan ("Bjerthum"/"Bierthen") ligg nokre kilometer framover i dalen frå Biørstad og Flyan.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petter_Larsen skrev:

«…Marit Olsdatter er født, men jeg tror hun var 19 år i 1815»

På denne gården, Nordstene, finnes både en Marit 20 år og Bereth 15 år i 1815:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01051138004923

De er tjenestejenter og ført uten patronym, dessverre.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er Marit Olsdatter i folketellingen i 1815 i Værdal.

Denne Marit Olsdatter er nok for gammel til å være moren til Kjerstie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steene søndre og Steene nordre i Vukhaug annex (Vuku) har (nytt) nummer 238 og 239 i 1838-matrikkelen:

Nord-Trøndelag fylke, , Matrikkel nr. 16 (1838-1838), Protokollside, Side 39
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ma10061006093044

Oppsitter på nordre Steene er Elling Olsen. 

Elling og kona Kari (begge uten patronym) er oppsittere også i 1815, men matrikkelen viser at han var en Olsen.

Elling og kona Karie i 1801 på Steene Nord, samt Ellings mor, enken Bereth Andersdatter:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058456003780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eg vil tru at det er eit teikn (forkorting) som viser at det er ein husmannsplass

under garden  (på same måte som "-eie" på Austlandet).  Difor genitiv "Steens".

Fant dette i en tråd på Slektsforum:

»Re: Husmannsplassen Forbregdsvald i Verdal

Legg inn av gj25675 » 4. juli 2020 kl. 20.15

I Trøndelag er -vald en generisk betegnelse på husmannsplass, tilsvarende -eie på Østlandet.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even og Anne-Lise!

Tusen takk for at dere har hjulpet meg med å grave i dette! Det er veldig oppmuntrende å få hjelp og ny kunnskap om slektsforskning 🙂

Jeg ser nå at linken til Marit Olsdtr i mitt forrige innlegg er helt feil!  (Marit - folketelling 1815 i Verdal).  Marit var mor i dåp i 1817, og denne dåpen regner jeg som helt sikker da jeg har mange opplysninger om datteren (Kjersti Rasmusdatter) og en del opplysninger om faren (Rasmus). Rasmus ble senere gift, men han var ikke gift med Marit. Marit var tjenestepike på Bierthen (Bjerthun) da hun fikk datteren og jeg trodde det var veldig sannsynlig at hun var tjenestepike på samme sted 2 år tidligere. (link).  Jeg tror ikke Marit ble født i Verdal (Jeg finner ingen Marit med far Ole i folketellingen i 1801 for Verdal eller som barn med far Ole) men sikker kan jeg jo ikke være. Her er den 1815 linken som jeg tror er den riktige:  005 Marit Olsdr - 073* Bjerthum - 004* - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1815 for 1721P Verdal prestegjeld - Digitalarkivet

Marit Olsdtr er 19 år i 1815. Det betyr at hun er 21 når hun får datteren Kjersti to år senere. Dette høres jo riktig ut.

Faren til Kjersti Rasmusdatter (Rasmus Rasmussen) er tjener på gården Aakren i Verdal i 1815 (Link: 006 Rasmus Rasmuss: - 059* Aakren - 006* - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1815 for 1721P Verdal prestegjeld - Digitalarkivet).  Jeg er ikke sikker på hvor langt det er mellom gårdene Aakren og Bjerthun og om om dette støtter teorien om at Marit og Rasmus har møttes (på nyttårsaften??) i 1816 i Verdal (på Aakren, Bjerthun eller på "lokalet"). Aakren er bosted nr 59 i Verdal og Berthum er nr 64 så det kan se ut som om disse ligger forholdsvis nært hverandre.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til:  Jeg tror Rasmus Rasmussen kommer fra Ulvilden. Her er hans dåp i 1788 (hans far het Rasmus Joenssen Ulvild).

1231081298_ane110DpVerdal.thumb.jpg.86aa6be6c3e8beefc0c2d4800a00c1f3.jpg

Dette kan forklare de andre fadderene i dåpen til Marit Olsdtr.

Rasmus var tjener på Aakren allerede i 1801, bare 12 år gammel!  (link)   Tøffe tider....

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være "vår" Marit i 1801 tellingen?? Dette er jo i Verdal. Fant ikke denne sist:

005 Marith Olsdatter - 0049 Trøgstad Lille - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1721P Verdal prestegjeld - Digitalarkivet

Ja, der er det jo også en søster Berith.

Den gården ligger i tellingskrets 1, Stiklestad og Halle sokn i Værdal prestegjeld:

https://www.digitalarkivet.no/census/district/tf01058456000001

Lenke til kommentar
Del på andre sider