Gå til innhold
Arkivverket

Harald Johnsen, f. 1910 i Bergen, IOGT, NGU (Norges Godtemplar Ungdomsforbund)

Morten Svendsen
 Del

Recommended Posts

Harald Johnsen ble født 17.05. 1910 i Bergen. Her er han i Gran(e)bakken 9, sammen med foreldre og en stor søskenflokk, ved folketellingen i 1922:
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01065522080052
Finner ham som død i Akershus i 1982:
https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003789372

Det jeg primært lurer på, er om denne Harald Johnsen (f. 17.05.1910) er identisk med den Harald Johnsen som etter hvert ble leder for IOGT-losjen Haabets Stjerne i Elsters gate (noen hundre meter fra Granbakken), og senere var leder for ungdomsorganisasjonen NGU (Norges Godtemplar Ungdomsforbund) i 1942-46.

Jeg har lett på Digitalarkivet, og i bøker og aviser på Nasjonalbiblioteket, men uten å finne fødselsdato eller fødelsår på Harald Johnsen fra IOGT/NGU. Jeg har kontaktet Juvente, arvtageren til NGU, men selv om jeg fikk et både hyggelig og hjelpsomt svar, kom jeg dessverre ikke til mer visshet.

Det var flere ved navn Harald Johnsen i Bergen omtrent på samme tid, bl.a. en som skrev en del i Bergens Arbeiderblad, men som så langt jeg kan se, hverken er han som er født i 1910 eller han som var i IOGT/NGU - men derimot en navnebror som levde fra 1889 til 1966.

Håper noen vet noe mer, eller hvor jeg skal lete videre. Jeg presiserer at jeg ikke er på jakt etter Harald Johnsens forfedre, men altså primært etter svar på om Harald Johnsen (f. 17.05.1910) er identisk med Harald Johnsen fra IOGT/NGU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville undersøkt arkivet etter IOGT-losjen Haabets Stjerne. Dette arkivet er oppbevart ved Statsarkivet i Bergen. Arkivet ser ut til å starte allerede i 1878, så her kan det være gode muligheter for å finne dato- og fødselsår på Harald Johnsen som var leder. 

SAB/PA-0486 - IOGT Losje Haabets Stjerne nr. 9 (arkivportalen.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Jeg ville undersøkt arkivet etter IOGT-losjen Haabets Stjerne. Dette arkivet er oppbevart ved Statsarkivet i Bergen. Arkivet ser ut til å starte allerede i 1878, så her kan det være gode muligheter for å finne dato- og fødselsår på Harald Johnsen som var leder. 

SAB/PA-0486 - IOGT Losje Haabets Stjerne nr. 9 (arkivportalen.no)

Takk for svar. Det ser absolutt ut til å være en mulighet - selv om jeg blir litt i tvil når det står "sperret pga fysisk tilstand."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
På 7.6.2022 den 17.18, Ivar Hildebrand skrev:

Harald Johnsen født 17/5/1910 hadde en bror Kjell Johnsen som ble medlem i IOGT etter krigen.

Tusen takk for denne informasjonen. Etter det jeg kan se var Kjell Johnsen en yngre bror, født i 1914. At han også var medlem i IOGT styrker meg selvsagt i antagelsen om at det er rett Harald Johnsen jeg ser etter. Takk så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider