Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om Georg Fredrik Dahl


Magnhild Bergljot Apeland
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Min tippoldefar Georg Fredrik Dahl også kalt Jørgen Dahl ble født på Leeren i Strinda i 1911, og flyttet senere først til Trondheim og deretter til Rødøy omkring 1819 sammen med familien. Ifølge opplysninger fra militære manntall for Meløy sogn 1835 , var han bonde på Øren (Meløy) og konstituert lensmann, i 1837 når han gifter seg er han fortsatt konstituert lensmann, men bor nå på Enga (Fortsatt Meløy). I følge familiehistorien var det en omstreifer og kirkeraner - Ole Henning- som herjet i bygda og som ble tatt og satt i arrest av Georg Fredrik. Senere skal denne fangen og ytterligere en fange ha rømt fra ham mens de var ute fra fengselet for å delta i slåttearbeid på gården.  Dette skal ha ført til at Georg Fredrik fikk avskjed som lensmann.  Jeg finner ingen kilder som kan bekrefte dette, men dere kan kanskje hjelpe meg?

Georg Fredrik ble også enkemann omtrent på denne tiden. Konen døde i barsel i 1847, og min oldefar ble satt bort til fosterforeldre som spebarn. Georg Fredrik var en periode i Lofoten og giftet seg på nytt der. Eldste sønn og datter emigrerte etterhvert til USA. Georg Fredik Dahl fulgte etter og  reiste til USA med sin nye familie i 1871, han døde i Chicago i 1891. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukarar om å ha både for- og etternamn med i visningsnamnet sitt. Bruksanvisning for korleis endre visningsnamn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

 

Det vil truleg finnast ei rettsak på dette i Sorenskrivararkivet . Korrespondansen i Amtmannsarkivet vil også vere ein aktuell stad å leite etter opplysningar. For å leite i arkiva må du oppsøke lesesalen til Statsarkivet i Trondheim.

 

Eventuelt kan du søke og sjå om du finn saka omtalt i dei skanna avisene på Nasjonalbiblioteket:

https://www.nb.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

takk for svar. Da får jeg ta meg en tur til Trondheim. Kjenner du forresten til noen som påtar seg arbeid med å sjekke arkiver i Trondheim og som er gode på å lese gamle dokumenter? Jeg har flere spørsmål som dreier seg om min nordnorske del av familien, og vi har snakket om at det kunne være aktuelt å hyre noen. 

 

Hvilke aviser er aktuelle for Meløy i dette tidsrommet? Og hvordan ville du formulert søket på NB? Jeg fikk veldig mange treff!

 

Når det gjelder fullt navn for bruker prøvde jeg det, men fikk beskjed om at det var opptatt. Jeg kan prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen anbefalingsliste over slektsforskere, men kanskje du kan få hjelp via en forening for slektsforskning?

Når det gjelder søk på nb må du bare prøve deg fram, om du vil velge avis så kan du starte med å velge fylke og så se i hvilke aviser du har fått treff. Får du for mange treff snevrer du inn for årstall, område eller velger flere/andre søkeord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.