Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Vinger (Kongsvinger): Odelsjordeboken 1642

Recommended Posts

Burde vært å finne her, men ei . . . . . .

Skanna materiale: Akershus, Buskerud, Hedmark, Oppland, Oslo, Østfold fylke, Jordebok nr. 18.3 (1641-1642), Dokumentside, Side 232 - Skanna arkiver - Arkivverket

https://media.digitalarkivet.no/view/51281/232

Nei, det dreier seg nok om Skrikerud i Trøgstad. I odelsjordebok 1642 (Stattholderarkivet, Øvre Romerike og Solørs fogderi, D IX pakke 18) finner jeg Odd Fagernes i Vinger som eier av 1 fr Sisselrud og 3 fr Skrikerud. I tingbok for Solør og Østerdalen 1649-50, s 9 og s 63, Nor i Vinger 26/6 og 8/8 1649 nevnes skifte av Ola Langfoss' odelsgods, blant annet 1 1/2 hud med bygsel ("er 3 fieringr") Skricherud J Trøgstad sogen. Arvingene er Sjur Eik, Odd Fagernes, Gulbrand Langfoss, og Ingeborg og Marte Olsdøtre. Sjur Olsen Eik arver parten i Skrikerud. Jeg finner i øyeblikket ikke Tore Gjøsgarden nevnt i dette odelsskattemanntallet fra 1642, men mener å huske at flere bønder i Solør/Vinger eide parter i Skrikerud. Odelsskatten ble registrert der eieren bodde, ikke nødvendigvis der godset lå.

Det kan det, og det han eide trenger ikke være den samme parten som Odd Fagernes skattet av i hvert fall fra 1635. Jeg har ikke funnet igjen odelsskattemanntallet fra 1642 i Digitalarkivet, men ser nå i mine notater at Tore Gjøsgarden betalte skatt av 1 pd 1 fr (i Gjøsgarden?) og 3 lpd ibid

Jo, nå fant jeg Torer:

https://media.digitalarkivet.no/view/51281/83

venstre side et stykke ned

1 pd 1 fr og 3 lpd ibid - er dette riktig? Jeg er ikke flink på denne skriften

Det betyr 1 skippund 1 fjerding og 3 lispund? Dvs. 28 lispund?

Endret av Turid Fallet
1 time siden, Turid Fallet skrev:

Men det står ikke hvor han eier dette godset?

Jbm = ibidem = samme sted

Det må forstås som at han eide i sin egen gård, dvs. Gjøsgarden.

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.