Gå til innhold
Arkivverket

Manglende treff i Digitalarkivet


Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

I histreg.no får jeg treff på «Pål Trondvold» da han giftet seg. Han er født 1947. 

 

Jeg får ingen treff i Digitalarkivet og heller ikke treff på dødsfall. På histreg får jeg bare treff hvis jeg ikke søker på fødselsår 1947. 

 

Skal det ikke være samsvar mellom DA og histreg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kari Larsen skrev:

I histreg.no får jeg treff på «Pål Trondvold» da han giftet seg. Han er født 1947. 

 

Jeg får ingen treff i Digitalarkivet og heller ikke treff på dødsfall. På histreg får jeg bare treff hvis jeg ikke søker på fødselsår 1947. 

 

Skal det ikke være samsvar mellom DA og histreg?

 

Foruten Digitalarkivets transkriberte data (personposter) baserer Historisk befolkningsregister (Histreg) seg på enkelte kilder som er registrert direkte i Histreg. Pål Trondvolds oppføring i Histreg (https://histreg.no/index.php/person/avisid/PFe00127061972M10005B) er knyttet til én eneste oppføring, nemlig ekteskap registrert fra annonser i Aftenposten, og dette er ei av kildene som er registrert direkte i Histreg.

 

Søk på nb.no viser at Pål Trondvold døde 19. september 1988. Det synes ganske riktig som om hans dødsfall mangler i Digitalarkivets register over dødsfall 1951-2014. Digitalarkivet omtaler registeret som "nær komplett"; se https://www.digitalarkivet.no/source/108008/documentation/4103 og https://www.digitalarkivet.no/content/619/døde-1951-2014 .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde fått opp hans dødsfall tidligere. Kan det ha skjedd noe med registeret? Lurer også på hvorfor histreg ikke finner ham når jeg oppgir fødselsår 1947! Har det sammenheng med at Aftenposten er kilden og at de ikke har fødselsåret registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kari Larsen skrev:

Jeg trodde jeg hadde fått opp hans dødsfall tidligere. Kan det ha skjedd noe med registeret?

 

Jeg tviler sterkt på om det kan ha skjedd noe med registeret. Så langt jeg kjenner. til hvordan søkbare data blir publisert og tilgjengeliggjort, har jeg vansker for å se for meg hvordan enkeltposter kan forsvinne. Et register kan bli avpublisert i sin helhet, og det kan bli republisert med endret innhold. Men dette registeret har ikke blitt verken avpublisert eller republisert etter at det ble publisert i etapper i tidsrommet 5.3.-27.4.2020.

 

14 timer siden, Kari Larsen skrev:

Lurer også på hvorfor histreg ikke finner ham når jeg oppgir fødselsår 1947! Har det sammenheng med at Aftenposten er kilden og at de ikke har fødselsåret registrert?

 

Det må du nesten spørre Histreg om, men du har ei mulig forklaring der. Fødselsåret står vel neppe i ekteskapsannonsen i Aftenposten og kan da ikke være registrert derfra, så det må være lagt til som tilleggsopplysning uten kildedokumentasjon, slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.