Gå til innhold
Arkivverket

Johan Garman f. 1905 på Manger utenfor Bergen - hvem var hans foreldre?

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

I kirkeboken for Manger er dåpen til Johan, 1. januar 1906 innført som nr 2:

https://media.digitalarkivet.no/view/5230/41

Johan Garmann i Bergen skal være far, samt Karoline Frantzen er mor. Begge er bosatt i Bergen, men hun fødte på gården Dalland i Manger.

Jeg klarer ikke å finne foreldrene - er det noen her som kan hjelpe?

mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren kan være denne Kristine Karoline født 1876

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007397548

Familien i Banesmuget 3 i 1885

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053295002168

Bosatt samme sted i ft 1900, men med feil fødselsår

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037335053915

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være far,f. 24/11 1875:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007392281

Da er han nok her i 1912,far og gift i Bergen 1909

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000014404058

Her 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392265645

Hilsen Kari

G

Endret av Kari Aabelvik
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Kari og Anne! Skjønner ikke at dette var SÅ veldig vanskelig for meg.

Jeg satte stor pris på hjelpen.

mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavnet Johan var mye brukt i slekten Garmann i Norge på 1600- og 1700-tallet.

Jeg har 14 av disse i mitt slektsregister, de fleste registrert med foreldre.

(For én av disse antydes tilligemed kongelig opphav, nemlig kong Olav V's 9. tippoldefar !)

Hvordan kan Johan Garmann f. 1905 i Manger (ref. innlegg 1 over) ev. være i slekt med noen av disse ?

Kjennes foreldrene til den Johan Garmann (1787-1844) i Stavanger som var gift med Adelusie Marie Børgesdatter Rosenkilde (1778-1851) ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farskandidaten som nevnes heter Johan Garmann Schanche (f. 1875), sønn av Albert Sophus Stabel Schanche. Denne Johan har nok navnet sitt fra samme slekt som Per nevner, men det er da kommet gjennom hans farfars mor som var datter av en Johan Garmann. Men det er vel mer sannsynlig at siden han kun kalles Johan Garmann at dette ikke er den riktige, dessuten er denne kandidaten gift i 1896. Mulige kandidater er: Jørgen Johan Garmann f. 1877 og Johan Nicolay Garmann født 1883, men begge finner jeg kun nevnt som sjømenn/styrmenn, en eldre Johan Nicolay født 1848 kan også strykes da han er gift.

I dåpen som er utgangspunktet nevnes faren som "Ugift Kjøbmand Johan Garman, Bergen Strandg. 44, f. 1875". Jeg finner ikke noen som passer helt, så fødselsåret kan jo være litt unøyaktig.. Det kan vel være mulig å finne hvem som bodde på den adressen omtrent rundt 1905?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Farskandidaten som nevnes heter Johan Garmann Schanche (f. 1875), sønn av Albert Sophus Stabel Schanche. Denne Johan har nok navnet sitt fra samme slekt som Per nevner, men det er da kommet gjennom hans farfars mor som var datter av en Johan Garmann.

.....

Hvilken Johan Garmann var det 
Johan Garmann Schanche (f. 1875) (sønn av Albert Sophus Stabel Schanche) sin farfars mor

var datter av ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Nermo skrev:

Hvilken Johan Garmann var det 
Johan Garmann Schanche (f. 1875) (sønn av Albert Sophus Stabel Schanche)
sin farfars mor var datter av ?

Hun var datter av Johan Christophersen Garmann (1755-1799), som igjen var en etterkommer av Herman Garmann.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår dette rett så hadde altså Johan (Jan) (Christophersen) Garmann (1755-1799) fra Rennesøy (Mosterøy) (g. 2. g. m. Magdalena Margarethe Heiberg) en datter hvis sønnesønn Albert Sophus Stabel Schanche var far til omtalte Johan Garmann Schanche f. 1875.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet kun at far er innført i kirkeboken som ugift kjøpmann Johan Garmann i Bergen, f. 1875,  bosatt i Strandgaten 44 i Bergen da Johan fødes på Manger i 1905.

Moren, butikkjomfru Kristien Karoiline Frantzen er butikkjomfru og bor i mange år i Øvre Banesmauet 3, på Nøstet i Bergen.

Den gifte Johan Garmann Schanche f. 1875, er kjøpmann i Strandgaten i 1900.

Det hadde vært flott dersom noen kunne fylle inn mer om hans bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg tro at Knut har funnet bekreftelse på at det er Johan Garmann Schanche som er faren, da er nok innføringen litt unøyaktig både når det gjelder fullt navn og sivilstatus. Gift var han jo i 1896 og ifølge Skanke-boka igjen i 1910, var han enkemann i 1905 da tro? Men i adresseboken ser jeg at navnet på den han gifter seg med i 1896 "Andrine Gundersen" er nevnt i parentes, så det må da være samme person.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2022 den 23.53, David Widerberg Howden skrev:

Hun var datter av Johan Christophersen Garmann (1755-1799), som igjen var en etterkommer av Herman Garmann.

---

(  ovenstående sitat er altså David's svar på mitt spørsmål i innlegget foran :

"Hvilken Johan Garmann var det 
         Johan Garmann Schanche (f. 1875
) (sønn av Albert Sophus Stabel Schanche)
         sin
farfars mor var datter av ?"  )

---

I boken "Skanke ätten" (av Roger de Robelin) som Knut H. Sandblost linker til to innlegg lenger opp her, så framgår det at 

Johan Garmann Schanche (1875-1975) sin farfars mor var Cecilie Catharina Garmann (1785-1823),

som er datter av Johan Christophersen Garmann (1755-1799) til Utstein kloster

og dennes 1. hustru (og kusine) Wenche Johansdatter Garmann (1760-1788).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på s.321 i "Skanke ätten" (av Roger de Robelin) (i Tab. 131) står det om

kjøpmann, vicekonsul, osv. i Bergen, Johan Garmann Schanche (1811-1866) at han var

gift 1. gang (22 Jun 1840) med "sitt kusinbarn" Wenche Margrete Garmann (1815-1842), datter av godseier Johan Garmann [(1787-1844)] til Utstein kloster.

Såvidt jeg vet så var imidlertid Johan Garmann (1787-1844) (ref. mitt spørsmål i innlegg nr. 6 over) en bror av 

Cecilie Catharina Garmann (1785-1823), som var mor til nevnte Johan Garmann Schanche (1811-1866),

hvilket altså gjør at Johan var gift med sin kusine, ikke "kusinbarn" !

Hva er det jeg misforstår her ?

Cecilie Catharina Garmann var hustru nr. 2 til sin fetter Herman Garmann Schancke (1781-1861), handelsmann i Bergen (deres mødre var søsken).

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Johan Garmann Schanche (1875-1945) er det, bl.a. på bakgrunn av innlegg og linker i denne debatten, mulig å oppsummere som følger :

24 Nov 1875      født i Bergen         (blant de 10 barna til Albert Sophus Crantz Stabel Schanche (1847-1902) og Angelique Catharine Hambro (1844-1932))

1 Sep 1876       døpt i Domkirken  (farfaren Johan Garmann Schanche var alstå dattersønn av Johan Christophersen Garmann (1755-1799) til Utstein)

1892       konfirmert i Johannes kirke

10 Des 1896      gift i Nykirken m. den 25 år eldre Andrine Wilhelmine Gundersen (f. ca.1850, i 1896 bos. i Gartnergd. 2b, død etter 1910 (skilt ?)
                           (Andrine: datter av Abraham Gundersen) (blant forloverne: forvalter Albert Schanche, Jens Gundersen)

1900      Handelsborger (i Bergen) med egen manufakturforretning, bosatt i Strandgt.

1905      'ugift (?) kjøpmann' i Bergen, bosatt i Strandgt. 44

1 Jan 1905      døper sønnen Johan Garmann (f. u. e. i Dalland) i Manger, mor: pige, kolonialbutikkjomfru Kristine Karoline Frantzdatter, bosatt i Bergen

(Kristine Kar.: d. av kullarb. Frants Nielsen f.1848, bos. Øvre Banesmauet 3, Nøstet, Bergen (1885) og Kristiane Gjertsd. Raahejm f.1850, g.1873)

Før 1885 ble Frants gift pånytt, med Ingeborg J., f.1843. Kristine Karoline hadde en yngre helbr. Lyder Nilsen og en yngre halvbr. Fransis Nilsen.

Kristine Karoline giftet seg i Domkirken 20 Nov 1910 med kullarbeider Bent Kristoffersen f.1881.)

6 Sep 1909     g. hos byfogden, Bergen m. Elisabeth Margr. Haaland (1885-1938) fra Laksevåg, Askøy, d. av kapt. Wilhelm Haaland og Ingeb. Johannessen

1910     bosatt i Åkerbergveien 40, Kristiania

1912     bosatt i Elvegt. 5, Vaterland, Kristiania, yrke: Bysælger, senere adm. direktør i firma Mowinckel, Oslo

6 barn: Angelique Cathrine 1912, Anna Abigael., Ingeborg, Johan Garmann Schanche (1915-1916), Wenche Margrethe, Børre.

1 Sep 1945     død i Oslo.

Endret av Per Nermo
Vitae endret for 1. hustru Andrine på grunnlag av informasjon i innlegget under her
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knut Holt Sandblost skrev:

Johan Garman Schanche ble kanskje skilt fra sin første kone? Hun lever i alle fall fortsatt i 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036708022654

Vi må vel da forusette at Johan var blitt lovformelig skilt fra Andrine (som altså i 1910 bodde som 'handlende' Andrine G. Schanche (59 år) på Nordnes)

•  i alle fall  før 1909  (da Johan ble gift påny (hos byfogden) med Elisabeth Magrethe, eller kanskje
  •  allerede  før 1905  (siden Johan da blir omtalt om 'ugift' ved dåpen av sønnen Johan (f. u.e. av butikkjomfruen Kristi(a)ne Karoline).
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider