Gå til innhold
Arkivverket

10 000 navn


Ivar Ekanger
 Del

Recommended Posts

Nesten uansett hvilket navn jeg søker på i det ordinære søkevinduet får jeg opp at det er over 10 000 svar - og dét er jo faktisk feil. Hva er årsaken til at slike søk blir så upresist besvart fra databasen?

 

Mvh

Ivar Ekanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vanlig navn gir fort over 10000 treff, det er kanskje maks antall treff som vises. Da må søket snevres inn.

Ole  - 10000

Absalon - 6119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Ivar Ekanger skrev:

Nesten uansett hvilket navn jeg søker på i det ordinære søkevinduet får jeg opp at det er over 10 000 svar - og dét er jo faktisk feil. Hva er årsaken til at slike søk blir så upresist besvart fra databasen?

Vel møtt i forumet.

10000 er vel sett som ei grense i programvaren.

Det gjev vel så mange svar fordi det er så mange registreringar.  Altså over 10000 Ivar eller Audun. 

Audun, med hake i "skru av variantsøk" (altså nøyaktig "Audun", ikkje Ouden, m.m.) gjev 3525 treff.

Audun Svein gjev 9 treff ....  - sjeldan vare.

 

10000+ treff treng ikkje vere faktisk feil

Éin og same person kan vere ført som død i kyrkjeboka, klokkarboka, lensmannsprotokoll, skifteregister, grav(steins)register,

gift  éin eller fleire gongar i kyrkjebok og klokkarbok, forelder fleire gongar (kyrkjebok og klokkarbok),

fadder mange gongar, og konfirmasjon og fødsel innført i kyrkjebok og klokkarbok; og så

4-7 gongar i folketeljingar.   Det vert eit treff for kvar innførsle, kanskje 20-35 gongar i alt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ivar Ekanger skrev:

Nesten uansett hvilket navn jeg søker på i det ordinære søkevinduet får jeg opp at det er over 10 000 svar - og dét er jo faktisk feil. Hva er årsaken til at slike søk blir så upresist besvart fra databasen?

 

Hvis du med "det ordinære søkevinduet" mener det hvite søkefeltet på Digitalarkivets forside (digitalarkivet.no), så hører det med til forklaringa at dette søket er satt opp som et ELLER-søk. Legger du inn to eller flere søkeord, får du treff på alle poster som inneholder minst ett av ordene. Søker du på f.eks. "Ole Larsen 1905 Moss" vil det være et stort antall poster som inneholder minst ett av disse fire søkeordene. Men så er også de 10000 postene i treffet ordnet etter relevans, dvs. at poster som inneholder alle søkeordene skal komme høyest opp på trefflista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.