Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyde fangeprotokoll fra Grini.

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som er stødig i tysk og kan tyde det som er ført opp på fange 14814 Erik Tuveng.

Yrke.
Grunn til forvaring. 

Grunn til opphør av forvaring.

Hva står V og P for i sivilstatus og tilståelse?

Skanna materiale: RA, Befehlshaber der Sicherheitspolizei und des SD, F/Fa/Faa/L0008: Fangeprotokoll. Gefangenen-Buch B Fangenr. 13931-16200 , 1944 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/293524-tyde-fangeprotokoll-fra-grini/
Del på andre sider

4 hours ago, Runar Simonsen said:

Hva står V og P for i sivilstatus og tilståelse?

Jeg tolker ikke «Bekenntnis» som tilståelse, men trossamfunn. P er da Protestantisk. I kolonnen «Familienstand» veksler det mellom V og L, som vel er «verheiratet» og «ledig»

Under «Grund der Einlieferung» får jeg ikke helt tak i alle bokstavene, men som utgangspunkt får jeg det til å bli «Illegale …gruppe Lennartz(?)»

15 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Under «Grund der Einlieferung» får jeg ikke helt tak i alle bokstavene, men som utgangspunkt får jeg det til å bli «Illegale …gruppe Lennartz(?)»

Vet han drev med sprenging av veier og bruer, og delte ut illegale flygeblad. 

Vet ikke hvilken gruppe han tilhørte.

Her er han i et annet register. 
RA, Befehlshaber der Sicherheitspolizei und des SD, E/Ea/Eaa/L0010: Register over norske fanger i Møllergata 19: Sø-Å, 1940-1945, s. 546
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10101607300546

Jeg vet ikke hva Lennertz betyr. Høres jo ut som et tysk etternavn, så kanskje var det han som sto for arrestasjonen eller forhøret?

Ser at 'IV 1 b' går igjen.

Fra www.fanger.no

"IV 1 b" var betegnelsen som ble brukt av Sipo for personer som var mistenkt for deltakelse i Milorg.

På fangekortene fra for eksempel Møllergata 19 opptrer denne betegnelsen i rubrikken Sachverhalt (saksforhold). 

Denne betegnelsen skriver seg fra siste del av krigen.

• Liker 1
26 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg vet ikke hva Lennertz betyr. Høres jo ut som et tysk etternavn, så kanskje var det han som sto for arrestasjonen eller forhøret?

Det var en Lennertz stasjonert i Norge under krigen. I hvert fall dukker det opp en del treff på navnet Lennertz i norske etterkrigsaviser: Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no)  

Endret av Knut Holt Sandblost
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.