Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ligger liinløkken? Pantebok tydning..

Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/21019/614

Side 612, punkt; 4

Marcus Pløen kjøper eiendom av Petter Larsen, jeg er på jakt etter grensebeskrivelsene her... Jeg skjønner ca hvor Mellomløkken ligger, men er interessert i hvor Liinløkken grenser til. 

setning ca 15 linje.. Ser at den grenser til Pløens eiendom i ???, og nord og øst av hagejordet... men ligger den i nord og øst fra Ballerud, Guldbakken også her? Hva ligger den i syd for??

All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på jordet, men kan det stå .. og i Syd ved den drammenske Kongevei?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Knut Holt Sandblost skrev:

Mulig jeg er på jordet, men kan det stå .. og i Syd ved den drammenske Kongevei?

Ja! Det kan det stå!! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellemløkken grenser – i Vest til Ramstad, i Øst til min Skov, men i Øst og Nord til Petter

Larsens Eiendele, samt Rognjordkrogen, grændsende mod Vest til Rognjordet, mod Øst til min Skov, men

i Syd til Petter Larsens Eiendele, og i Nord til en fælles Fægade.

Liinløkkken er – beliggende ved Hr. Pløens Eiendomme i Vest, Nord og Øst af Hagejordet

[og](?) Myhrengen, Ballerud, Guldbakken og i Syd ved den drammenske Kongevei, […]

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Mellemløkken grenser – i Vest til Ramstad, i Øst til min Skov, men i Øst og Nord til Petter

Larsens Eiendele, samt Rognjordkrogen, grændsende mod Vest til Rognjordet, mod Øst til min Skov, men

Liinløkkken er – beliggende ved Hr. Pløens Eiendomme i Vest, Nord og Øst af Hagejordet

[og](?) Myhrengen, Ballerud, Guldbakken og i Syd ved den drammenske Kongevei, […]

Mvh

Hjertelig takk! Står det noe videre i den delen med Liinløkken om en ødegaard? Synes jeg ser Ødegaarden etter dette med i syd for den Drammenske kongevei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. . . Kongevei, ligeledes. til Odel

[og](?) Eiendom. Disse Løkker overdrages til gjensidig Eiendom og Odel paa følgende yderligere Vilkaar,

at Eiendommene eller Løkkerne ansees i alle Dele lige gode og altsaa overtages i hver Gaards Skyld

og Forpligtelser for Eftertiden uden nogen Forandring eller Paaklage af Nogensomhelst. . .  osv. Ingen Ødegård nevnt som jeg kan se.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

. . . Kongevei, ligeledes. til Odel

[og](?) Eiendom. Disse Løkker overdrages til gjensidig Eiendom og Odel paa følgende yderligere Vilkaar,

at Eiendommene eller Løkkerne ansees i alle Dele lige gode og altsaa overtages i hver Gaards Skyld

og Forpligtelser for Eftertiden uden nogen Forandring eller Paaklage af Nogensomhelst. . .  osv. Ingen Ødegård nevnt som jeg kan se.

Mvh

Tusen takk igjen! Hjernen min som løper løpsk! 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Mvh

Forresten, hva er din tanke rundt Liinløkken. Altså, menes det at Liinløkken grenser til Marcus Pløens eiendom i vest, Hagejordet og gullbakken i øst, og i syd til Drammenske kongevei? Eller… ligger Liinløkken i grense til Søndre Høvik i vest, men ligger øst og nord for/af Hagejordet og syd for kongeveien?
For med mellomløkken er de ganske konkrete på at det er her den grenser.. men ikke på Liinløkken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du mitt hode til å løpe løpsk (les: gå i krøss) 😉 Jeg vet rett og slett ikke. 😞

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

Nå får du mitt hode til å løpe løpsk (les: gå i krøss) 😉 Jeg vet rett og slett ikke. 😞

Mvh

Det er ikke så godt å vite hva de mente! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider