Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvor ligger liinløkken? Pantebok tydning..

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/21019/614

Side 612, punkt; 4

Marcus Pløen kjøper eiendom av Petter Larsen, jeg er på jakt etter grensebeskrivelsene her... Jeg skjønner ca hvor Mellomløkken ligger, men er interessert i hvor Liinløkken grenser til. 

setning ca 15 linje.. Ser at den grenser til Pløens eiendom i ???, og nord og øst av hagejordet... men ligger den i nord og øst fra Ballerud, Guldbakken også her? Hva ligger den i syd for??

All hjelp mottas med takk.

Mellemløkken grenser – i Vest til Ramstad, i Øst til min Skov, men i Øst og Nord til Petter

Larsens Eiendele, samt Rognjordkrogen, grændsende mod Vest til Rognjordet, mod Øst til min Skov, men

i Syd til Petter Larsens Eiendele, og i Nord til en fælles Fægade.

Liinløkkken er – beliggende ved Hr. Pløens Eiendomme i Vest, Nord og Øst af Hagejordet

[og](?) Myhrengen, Ballerud, Guldbakken og i Syd ved den drammenske Kongevei, […]

Mvh

• Takk 1
6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Mellemløkken grenser – i Vest til Ramstad, i Øst til min Skov, men i Øst og Nord til Petter

Larsens Eiendele, samt Rognjordkrogen, grændsende mod Vest til Rognjordet, mod Øst til min Skov, men

Liinløkkken er – beliggende ved Hr. Pløens Eiendomme i Vest, Nord og Øst af Hagejordet

[og](?) Myhrengen, Ballerud, Guldbakken og i Syd ved den drammenske Kongevei, […]

Mvh

Hjertelig takk! Står det noe videre i den delen med Liinløkken om en ødegaard? Synes jeg ser Ødegaarden etter dette med i syd for den Drammenske kongevei

. . . Kongevei, ligeledes. til Odel

[og](?) Eiendom. Disse Løkker overdrages til gjensidig Eiendom og Odel paa følgende yderligere Vilkaar,

at Eiendommene eller Løkkerne ansees i alle Dele lige gode og altsaa overtages i hver Gaards Skyld

og Forpligtelser for Eftertiden uden nogen Forandring eller Paaklage af Nogensomhelst. . .  osv. Ingen Ødegård nevnt som jeg kan se.

Mvh

• Takk 1
Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

. . . Kongevei, ligeledes. til Odel

[og](?) Eiendom. Disse Løkker overdrages til gjensidig Eiendom og Odel paa følgende yderligere Vilkaar,

at Eiendommene eller Løkkerne ansees i alle Dele lige gode og altsaa overtages i hver Gaards Skyld

og Forpligtelser for Eftertiden uden nogen Forandring eller Paaklage af Nogensomhelst. . .  osv. Ingen Ødegård nevnt som jeg kan se.

Mvh

Tusen takk igjen! Hjernen min som løper løpsk! 😄

• Liker 1
51 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Mvh

Forresten, hva er din tanke rundt Liinløkken. Altså, menes det at Liinløkken grenser til Marcus Pløens eiendom i vest, Hagejordet og gullbakken i øst, og i syd til Drammenske kongevei? Eller… ligger Liinløkken i grense til Søndre Høvik i vest, men ligger øst og nord for/af Hagejordet og syd for kongeveien?
For med mellomløkken er de ganske konkrete på at det er her den grenser.. men ikke på Liinløkken. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.