Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av norsk skipsnavn "Petronella" ??? Sjørullene 1874

Morten Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Mathias Olsen, patent 335 i Annotasjonsrulle, (Moss mønstringskontor, L0004, Annotasjonsrulle, 1868-1891, side 71),

Fra  Christiania 10.03.1874.til England,

Hva heter skipet?

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-ru20090415650071.jpg  

Mvh. Morten

1661300810_Skjermbilde2021-09-28kl_23_31_41.thumb.png.d241222e6b845050046c3175ec24868c.png

.

Endret av Morten Edvardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Morten Edvardsen changed the title to Tyding av norsk skipsnavn "Petronella" ??? Sjørullene 1874

Takk, Ivar!  Jeg har rukket å få med lenken nå.

Men selv om jeg også kan tyde noe likt ditt forslag, finnes ikke noe slikt skip i arkivene, ei heller på nb.no.

Kan det leses på noen annen måte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Morten Edvardsen skrev:

Takk, Ivar!  Jeg har rukket å få med lenken nå.

Men selv om jeg også kan tyde noe likt ditt forslag, finnes ikke noe slikt skip i arkivene, ei heller på nb.no.

Kan det leses på noen annen måte??

Lenkjer: sidelenkje (som i mitt innlegg) er betre enn biletlenkje  (.jpg) - då kan ein bla i protokollen for å samanlikne skrift.

Alternativ... det vert litt søkt, men forbokstaven kan med sterk vilje lesast både som T og S ; og e og c liknar kvarandre (3. bokstaven).

Men "Petronella" står det iallfall ikkje i protokollen. 

nb.no er ei uviss kjelde fordi ein er heilt avhengig av at tekstgjenkjenningsprogrammet har fått med seg alle bokstavane rett. For

gamle trykksaker er det ei utfordring.  Søkjerutina fangar opp heile ord, ikkje delar, og ikkje variantar (inkl. feilstaving).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Jan!

"Petronelle"; det kan stemme bra, med havner og årstall !! Da har jeg også fått skipperen (Hansen). Skal forsøke å verifisere med andre kilder.

Mvh.  Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Lenkjer: sidelenkje (som i mitt innlegg) er betre enn biletlenkje  (.jpg) - då kan ein bla i protokollen for å samanlikne skrift.

Alternativ... det vert litt søkt, men forbokstaven kan med sterk vilje lesast både som T og S ; og e og c liknar kvarandre (3. bokstaven).

Men "Petronella" står det iallfall ikkje i protokollen. 

nb.no er ei uviss kjelde fordi ein er heilt avhengig av at tekstgjenkjenningsprogrammet har fått med seg alle bokstavane rett. For

gamle trykksaker er det ei utfordring.  Søkjerutina fangar opp heile ord, ikkje delar, og ikkje variantar (inkl. feilstaving).

Takk igjen, Ivar. Skal teste ut disse søker- tipsene.  Foreløpig må jeg sjekke ut Petronelle, som Jan fant i nb,no.   Mvh.  Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løst. Hallo alle bidragsytere.

Jeg tror navnet er funnet nå. I en avisartikkel (Moss Avis, 18.01.1945) om samme sjømann fra Moss, står det at han seilte på en bark bygget i Nederland: "Pieternella".

Det stemmer veldig bra med person og tid.

Takk for all bistand!

Mvh. Morten

Endret av Morten Edvardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider