Gå til innhold
Arkivverket

Frikirkens arkiver


Recommended Posts

Jeg leter  etter mine besteforeldres vielse som sannsynligvis skjedde i 1897 i Frikirken på Hamar.

Men jeg finner ingen protokoller for Hamar Frikirke  (Den evangelisk-lutherske frikirke) fra den perioden, i motsetning til Den evangelisk-lutherske frikirke, Oslo, Østre Menighet, som har avlevert dissenterprotokoller for perioden. Kan man da anta at de ikke utførte vielser eller at de utførte vielser men at protokoller ikke er avlevert Arkivverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

 

Så vidt jeg kan se har ikke Statsarkivet i Hamar mottatt arkiv fra denne menigheten. Du kan forsøke å spørre kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kan stemme at de ikke har innlevert protokollene. Praksisen med at dissentere-menighetene leverte rapport om foretatte vielser til prestekontoret i sognet som så førte disse inn i en "Dissssenter-protokoll" eller inn i kirkebøkene, ser ut til å ha opphørt før 1900. Hvis dissentermenighetene ikke leverte inn protokoller til Statsarkivet, kom da disse vielsene ikke med i de registre som Arkivverket forvalter som digitalarkivet osv? Jeg forestår det da slik at dissentermenighetene ikke hadde noen plikt til avlevering på den tiden? Men de viede fikk antagelig en vigselsattest får vi tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trossamfunn som mottar statstøtte skulle avlevere kirkebøkene. Men man kan først kreve det 80 år etter siste innførsel i kirkeboka. - Arkivverket kan naturligvis ikke publisere protokoller vi ikke har fått inn.

Om kirkebøker, se under overskrifta dissentere:

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/kirkeboker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit alternativ vil kanskje vere å leite i "Folkemengdens bevegelse", som er kyrkjebokekstrakt som er innsendt til SSB for statistiske føremål. Men det er lite av dette materialet som er skanna så langt tilbake i tid.

 

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&text=Folkemengdens+bevegelse

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.