Gå til innhold
Arkivverket

Sortering Skifteregister for Nordhordland sorenskriverembete 1702-1857


Rolf Hestetræet
 Del

Recommended Posts

Når man søker i https://www.digitalarkivet.no/search/9/100041?forenamn=&etternamn=&gard=&kjonn=&alder=&fodselsaar=&dodsaar=&skiftedato=&stilling_stand=&bustad=fausk*&heimstavn=&skipreide=&tinglag=&otting=&sokn=&prgjeld=&rolle=&relasjon=&etnisitet=&aar= så virker det som dataene er usortert. Blir veldig uorganisert slik det er nå og er det mulig å få dataene sortert etter år?

 

Er det og planlagt å legge ut link til de skannede skiftene og eller må alt materialet bearbeides igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve søkeskjemaet/trefflista har ingen sorteringsfunksjonalitet, og treffene sorteres da etter søkemotorens relevanskriterier. Når du bare har ett søkekriterium (bosted = Fausk*), er det dog uklart for meg om søkemotoren kan vurdere ett treff som mer relevant enn et annet. Jeg vet ikke hva som avgjør rekkefølgen her.

 

Dette er vel ellers et gammelt register, sannsynligvis konvertert fra et gammelt (maskinskrevet) register til skifteprotokollene. Registeret inneholder navn, bosted, skipreide, protokollnummer, protokollens ytterår og sidetall i protokollen - altså ikke dato (eller år) for selve skiftet.

 

Man kan gjøre det samme søket i avansert personsøk: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&st[]=SKRG&m[]=1258&firstname=&lastname=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=Fausk*&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

Avansert personsøk gir deg mulighet til å sortere på andre kriterier enn relevans, f.eks. hendelsesdato, men som du ser i treffet, er protokollens ytterår ikke definert som hendelsesdato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rolf Hestetræet skrev:

Når man søker i https://www.digitalarkivet.no/search/9/100041?forenamn=&etternamn=&gard=&kjonn=&alder=&fodselsaar=&dodsaar=&skiftedato=&stilling_stand=&bustad=fausk*&heimstavn=&skipreide=&tinglag=&otting=&sokn=&prgjeld=&rolle=&relasjon=&etnisitet=&aar= så virker det som dataene er usortert. Blir veldig uorganisert slik det er nå og er det mulig å få dataene sortert etter år?

 

Er det og planlagt å legge ut link til de skannede skiftene og eller må alt materialet bearbeides igjen?

Skal man kunne legge til link til korrekt skiftebok og evt skifteside i rette bok, må hele filen gjennom en større korrigering. Dette må evt. gjøres av frivillige da Digitalarkivet ikke har ressurser til dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian Hunskaar (Arkivverket) Takk for svar. 

Var muligens litt uklar i formuleringen min i spørsmålet om år. Når du foretar et søk slik jeg nevner og du får opp resultatet som er filtrert på søket ditt med dataene som kommer usortert. Det jeg mente med år er sortering etter ytterår slik at søksbildet blir litt mer logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rolf Hestetræet skrev:

Var muligens litt uklar i formuleringen min i spørsmålet om år. Når du foretar et søk slik jeg nevner og du får opp resultatet som er filtrert på søket ditt med dataene som kommer usortert. Det jeg mente med år er sortering etter ytterår slik at søksbildet blir litt mer logisk.

 

Jeg tror det er det jeg svarte på i mitt første avsnitt. Søkemotoren sorterer treffene etter relevans, og verken du eller jeg kan påvirke denne sorteringa. Personene er kronologisk sortert i selve grunnlagsdataene, og hvorfor søkemotoren mener at det er relevant å sortere dem annerledes, vet jeg rett og slett ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet blir då om det er mogeleg å gjere noko med søkemotoren, slik at den sorterer resultatet i same rekkjefølgje som i fila så lenge relevans eller andre kriteria som kan overstyre ikkje er til stades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2022 den 14.34, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det store spørsmålet blir då om det er mogeleg å gjere noko med søkemotoren, slik at den sorterer resultatet i same rekkjefølgje som i fila så lenge relevans eller andre kriteria som kan overstyre ikkje er til stades.

Hei

Det er dessverre ikke mulig å få til pr i dag. Det vil ikke bli aktuelt å gjøre noe med dette nå, da vi har mange andre utviklingsbehov som må tas. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.