Gå til innhold
Arkivverket

Dobbeltregistrering av vielser i Stange - kobling mot skannet kilde ?


Steinar Vasaasen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg ser at for kirkebok nr. 7 for Stange har det dessverre blitt gjort litt unødvendig dobbeltarbeid noen år tilbake. Det er der to versjoner av listen over viede fra 1788-1813. Den ene utført av undertegnede og den andre av SIB v/Yngve Nedrebø. Det viser seg vel også at det her er litt kvalitetsforskjell på listene. Yngve har (av manglfull lokalkunnskap, naturlig nok) feiltolket en del stedsnavn (se eksempel nedenfor). Ingen av listene har kobling mot skannet kilde. Kunne det vært en ide å koble skanning kun til listen transkribert av undertegnede ? (Jeg vet dere ikke vil slette allerede publisert materiale, selv om det i dette tilfellet kanskje hadde vært best å slettet listen til Yngve.) 

 

 https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=1785&to=1835&m[]=0237&m[]=0417&firstname=Berthe&lastname=Jens*&roles[]=brud&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

image.png.4e3605539e957f1a8e3e7a94d1dbb20d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For at link mellom transkribering og bilde skal kunne etableres, må filen hentes ut og så må noen manuelt legge inn bildeID, eller korrekte sidetall. Med korrekte sidetall, mener jeg at man har skrevet inn sidetallene slik som indekseringen er. I tilfellet med Berthe Jensdatter er sidetallet 226-227. Når sidetall er korrekt angitt i henhold til indeksering, da kan en maskinell kobling gjøres. 

Dessverre har ikke Digitalarkivet ressurser til å gjøre jobben med å påføre bildeID/sidetall. Alternativt må vi hente ut filen og at du selv påfører denne informasjonen i excelfilen og at vi importerer denne på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Steinar Vasaasen skrev:

Skjønner!  Da kan dere sende denne filen til meg, så kan jeg manuelt legge inn bildeID!

Hei

 

Så flott at du vil koble til bildene. 

 

Fint om du sender en epost til Digitalarkivet om dette, slik at vi får det inn i systemet og rette person kan sende deg filen. PS. husk å skrive hvilken av filene du ønsker å få ut til kobling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.