Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var disse fadderne?

Vera-Lill H. Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Ved dåpen til en av mine forfedre i Verdal, Ulrik, kom jeg over noen interessante faddere. Lurer på om noen kan hjelpe meg og svar på noen spørsmål jeg ikke finner svar på?

Dåpsbarnet heter Ulrik.

1)Johan Maria Wolmars,

2)Birrit Daniel Peersensdatter (?)

3)Helle Sophia Fuus eller Huus (?),

4)Captain Lieutnant Wolmar,

5)Johan Hermand Wolmar,

6)Tord Prestgård 

Dåp nr. 3, venstre side:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/723/L0230: Ministerialbok nr. 723A01, 1705-1747, s. 39
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070925700365

Nr. 4 og 5 hvem er de?

Nr.6 er barnets farfar, så han har jeg rimelig kontroll på.

Nr. 1 er vel kone til nr. 5, eller tar jeg feil?

Nr. 2 og 3 har jeg lett etter i Verdalsboka, men finner ingen som jeg mener kan passe, så jeg lurer jo på om de har noen sammenheng med nr. 4 og 5...?

Barnet far, Ole Tordsen Håkesvuku / Prestgård, må kanskje ha vært soldat, siden han har disse fadderne til sin sønn... det har jeg ikke klart å finne ut av...

Hva kunne være årsaken til at her var 6 faddere?

🙂 Vera-Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teori:

De to første Kvinnefadderne står som sine menns hustruer. Ikke uvanlig at det ble skrevet slik.

# 1 forvirrer riktignok. Burde vært Maria Johan Wolmars [s-genitiv, underforstått hans hustru Maria]

# 2: Birrit Daniel Peersens [hustru]

#3 Bryter ‹mønsteret›. Men når man ser på andre innførsler er det ikke konsekvent her heller. F.eks tre innførsler nedenfor – barn Maren, hvor fadderne er Karen Øfversticklestad. Gurru Andfind Smeds [hustru].

Antall faddere har jeg ikke noe godt svar på med mindre presten ‹for sikkerhets skyld› har skrevet kapteinløytnant Wolmer sitt navn fullt ut etterpå: Johan Hermand Wolmer.

Øvrige spørsmål kan jeg dessverre ikke hverken teoretisere om eller svare på. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

En teori:

De to første Kvinnefadderne står som sine menns hustruer. Ikke uvanlig at det ble skrevet slik.

# 1 forvirrer riktignok. Burde vært Maria Johan Wolmars [s-genitiv, underforstått hans hustru Maria]

# 2: Birrit Daniel Peersens [hustru]

#3 Bryter ‹mønsteret›. Men når man ser på andre innførsler er det ikke konsekvent her heller. F.eks tre innførsler nedenfor – barn Maren, hvor fadderne er Karen Øfversticklestad. Gurru Andfind Smeds [hustru].

Antall faddere har jeg ikke noe godt svar på med mindre presten ‹for sikkerhets skyld› har skrevet kapteinløytnant Wolmer sitt navn fullt ut etterpå: Johan Hermand Wolmer.

Øvrige spørsmål kan jeg dessverre ikke hverken teoretisere om eller svare på. 🙂

Mvh

Takk!

Var innom den tanken jeg også, med kapteinløytnanten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grethe Flood skrev:

Finner igjen Johan Herman Wolmar på side 5 i denne tråden på brukerforumet:

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider