Gå til innhold
Arkivverket

Til opplysning, den 1 april 2022 ble folketellingen for USA for 1950 frigitt, den er nå indeksert og søkbar.


Oddgeir Fossli
 Del

Recommended Posts

Til opplysning for de som ikke er klar over det så er US1950 tilgjengelig og søkbar i hvert fall på Ancestry,  om den finnes søkbar på FS har jeg ikke sjekket opp i.

 

Her er lenken til National Archives med mye informasjon:

https://www.archives.gov/research/census/1950

 

 

Her er lenken til søkesiden i Ancestry:

1950 United States Federal Census | Ancestry®

 

 

Per i dag er denne indeksert ved hjelp av AI, men nå gjennomgås disse datamaskin indeksene av mennesker for kontroll.

 

https://www.familysearch.org/GetInvolved/1950

 

Ved et søk på fødte i Norway på Ancestry.com i denne tellingen kom det opp 199 825 treff. Om det er alle som er født i Norge er jeg ikke sikker på, da jeg fant ingen offisiell statistikk på det i farten.

 

I boken Skandinaviske efterkommere i USA av Torbern Grøngaard Jeppesen oppgir han 202 000 norskfødte i 1950.  Så tallet fra Ancestry er ikke langt fra. I de andre tellingene fra 1870 -1940 skiller også summene av norskfødte i basene til Ancestry seg fra de offisielle tallene.

 

 

Dette er eksempel fra Ancestry om hvilken informasjon som blir/er tilgjengelig.

 

Fra en av de norske statene Minnesota hvor det bor 33,488 norsk fødte i 1950 ifølge søk på Ancestry.

 

Emma Haarstad in the 1950 United States Federal Census

 

1950 United States Federal Census - Ancestry.com

 

Name: Emma Haarstad
Age: 76
Birth Date: abt 1874
Gender: Female
Birth Place: Norway
Marital Status: Wd
Relation to Head of House: Mother-in-law
Residence Date: 1950
Home in 1950: Fergus Falls, Otter Tail, Minnesota, USA
Citizenship:

yes

 

EmmaHaarstadUS1950.thumb.JPG.62a8b5a1dd370adf2eff59bd8cea10b3.JPG

 

Endret av Oddgeir Fossli
Korrigering av lenker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Oddgeir Fossli said:

 

Ved et søk på fødte i Norway på Ancestry.com i denne tellingen kom det opp 199 825 treff. Om det er alle som er født i Norge er jeg ikke sikker på, da jeg fant ingen offisiell statistikk på det i farten.

 

Moro å bruke.

 

Min bestemor Inga Hagelee ble født i Mykland, Åmli/Herefoss,  Aust-Agder. Heter i Norge Ingeborg Tellefsdatter Frigstad.  Bodde mange år i Minnesota. Flyttet til Californian for å bo sammen med datteren Bertha Kilbert.

 

Ikke Stepmother men Mother-In-Law. 

 

Inga Haeley

in the 1950 United States Federal Census

Name:Inga Haeley

Age:74

Birth Date:abt 1876

Gender:Female

Birth Place:Norway

Marital Status:Wd

Relation to Head of House:Stepmother (Step Mother)

Residence Date:1950

Home in 1950:Fresno, Fresno, California, USA

Citizenship:Yes

Household MembersAgeRelationship

Paul R Kilbert40Head

Bertha M Kilbert39Wife

Lois A Kilbert11Daughter

Paul R Kilbert6Son

Inga Haeley74Stepmother (Step Mother)

 

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/258634948:62308

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvde meg litt fram med den øverste lenka i fyrste innlegget, men søkjeresultata ber preg av at dette er gjort av datamaskiner. Det minner nesten litt om AMF-transkripsjonane i Digitalarkivet. Men om ein veit litt på førehand om dei ein leitar etter og ikkje minst kvar dei skal vere ser det ut til at ein med litt kreativ søking og magefølelse kan greie å bla seg fram i søkjeresultata og finne nåla i høystakken. Slik fann eg merkeleg nok begge dei personane eg såg etter, trass i at eg er alt anna enn imponert over transkriberinga. Men med korrekturdugnad vil dette bli bra.

 

Her er Martin Davis/Davidson (Martin Kolbeinson Haugland frå Fjaler) nederst på sida som pasient på Knute Nelson Memorial Home i Alexandria, MN: https://1950census.archives.gov/search/?county=Douglas&ed=21-4&name=Martin&page=1&state=MN

 

Og her er kona, Signe Davidson (Hansdtr. Myre frå Åssiden, Drammen) i Virginia City, MN: https://1950census.archives.gov/search/?county=St. Louis&ed=69-189&name=Davidson&state=MN

 

Redigert: Eg ser at ein kan søkje i Ancestry utan aktivt abonnement, og at dei allereie har gjort korrektur på personane "mine". Rett nok står Martin som Martin Dvis, men her var det iallefall langt enklare å finne både han og Signe.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Eg prøvde meg litt fram med den øverste lenka i fyrste innlegget, men søkjeresultata ber preg av at dette er gjort av datamaskiner. Det minner nesten litt om AMF-transkripsjonane i Digitalarkivet

 

Ja, tror ikke ikke National Archives korrigerer AI listene sine. Men der kan men vel ane ettterjobben som kommer hvis DA planlegger å frigi tellingen for Norge i 1930, 1 desember i 2030 bare bassert på AI. Alikevel om det vil bli en utvikling i teknologien frem til da.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Folketellingen_1930

 

MN er vel ikke ferdig gått igjennom enda, men hvis du bruker fantasien på søkene og begrenser det til født i Norway, fødselsår, antatt bostedsstat og tenker deg hvordan en datamaskin eller "AMF-gjengen" tolker ett navn kommer du nærme i de fleste tilfeller når du ser gjennom resultatlisten på søket.

 

Her er en oversikt over hvike stater som er "sjekket" i Ancestry.

 

https://www.ancestry.com/c/1950-census/indexing-1950-census

 

FS sin oversikt aviker fra A sin, det er et samarbeide mellom de to store, så da tar det nok ikke så veldig lang tid før de vel 150 million navnene er gjennomgått.

"Ancestry and FamilySearch volunteers are partnering to evaluate the handwriting recognition extraction and ensure a complete and accurate index."

 

https://www.familysearch.org/GetInvolved/1950

 

Men Ancestry gir en klar anbefaling om kvaliteten av sine publiserte data:

 

Thanks to our proprietary handwriting recognition technology, all 1950 U.S. Census records are now searchable. Transcription accuracy is dependent upon the quality of the document being scanned. For best results, view the census image.

 

https://www.ancestry.com/corporate/blog/ancestry-apply-handwriting-recognition-artificial-intelligence-create-searchable-index-1950-us

 

Her er lenken til søkesiden i Ancestry:

1950 United States Federal Census | Ancestry®

 

Endret av Oddgeir Fossli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Anton Hagelee said:

Ikke Stepmother men Mother-In-Law. 

 

Anton, this shown that AI never can take over for the evaluation of the human brain 😊

 

We as helpers will never run out of work, somebody must correct the result from the computers, either it is the transcription done by the computer or as here a correction/evaluation of data given to the census «taker».

 

Here you need to know the family relation to get it correct for it is written stepmother in the original.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Oddgeir Fossli said:

Here you need to know the family relation to get it correct for it is written stepmother in the original.

 

 

Inga er Hagelee

"Census taker" skriver Hagley

"Transcriber" skriver Haeley

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Anton Hagelee said:

Ikke Stepmother men Mother-In-Law. 

 

Jeg tenkte ikke på etternavnet, men det du skrev "Ikke Stepmother men Mother-In-Law."

 

Inga Haeley    74   Stepmother (Step Mother)

 

Inga.thumb.JPG.9c2c99b7672067daebfc65e75252dd5e.JPG

Ting som etternavnet er jo grunnen til at mennesker skal sjekke AI og da blir det sannsynlig rettet til Hagley som er kildetro med det som står i kilden.

Hvis du sier det skal være mother-in-law og ikke step mother må man ha kunnskap til familien og hvilken relasjon det skal være og det må komme som en remark til tellingen.

 

Hvis det skal være Hagelee må vel det også komme som en remarks til transkriberingen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette eksempelet til Anton med etternavn viser at AI vanskelig kan ta over hele jobben, selve transkriberingen kanskje. Men hva med det som har skjedd på veien mellom den som gir opplysninger og den som skriver de ned?

 

Hvis dagens transkribatør skal vurdere selv hva den orginale skriveren mente, hvilke feil vedkommende kunne ha gjort eller hva den som gav opplysninger til skriver egentlig sa, kan det bli noen tilfeller med vanskelige vurderinger for dagens transkribatør.

 

Personlig synes jeg man skal være så kildetro som mulig enda man vet at dette er feil og heller endre dette datatekniskt i en database paralelt eller senere som en anmerkning. 

  

For å illustrerer  hva som kan skje med "navneoverføring" for eksempel på et prestekontor er figuren nedenfor sakset fra hovedoppgaven til Mari Vestre «FONEQ et navnestandardiseringssystem for personnavn i historiske kilder» ved UiO

 

 

fonetikk2.thumb.JPG.64cbb5d51bdcc090b4b68d36f95da933.JPG

 

 

Dette er noe som skaper mange utfordringer mange år etterpå, for her kan det ble mye "rart" både nasjonalt i Norge foreksempel oppmot kanskje danske prester eller prester fra andre kanter av landet. Eller her som i USA, personene som skriver ned opplysningene til folketellingen tar imot opplysninger fra noen kanskje fra et annet land som snakker språket dårlig eventuelt med sterk aksent. 

 

Dette innlegget ble jo et sidesprang til emnet i min egen tråd 🙂

 

Men FONEQ (navneoverføring) er et veldig interessant og fasinerende emne og en problemstilling som kan skape mange diskusjoner. 

 

 

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ancestry har ""Add or update information"". Begge navnene viser.

 

Name:Inga Haeley

[Inga Hagelee]

Age:74

Birth Date:abt 1876

Gender:Female

Birth Place:Norway

 

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familienavn kommer fra Høgeli gård, Tovdal, Åmli, Agder.

Tre brødre kommer fra Norge.

 

Brukte disse navnene.

 

Hagelee

Hogelee

Hogeli

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.