Gå til innhold
Arkivverket

Helene Henrikke Risnæs f. 1852 i Bergen - hva skjer med henne etter 1876?

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

01.12.2013 hadde jeg en etterlysning etter Helene Henrikke Risnæs og fortsetter denne her.

Hun ble født 29.12.1852 og døpt i Domkirken 16.01.1851. Hun brukte navnet Risnes som etternavn.

Faren var handelsmann Gjert Arnesen Risnæs (gift mand) og moren var pige Fredrikke Larsine Meyer.

Helene bor som pleiebarn i Fana i 1865, oppfostret av Fattigvesenet, 

Hun var innsatt i Tvangsarbeideranstalten i 1871, 1872, 1873, 1875. I perioden 17.06. - 26.12.1876 var hun innlagt på sykehuset i Teatergaten.

Jeg lurer på hvor det ble av henne etter dette? Noen som kan hjelpe?

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Bente Borgen changed the title to Helene Henrikke Risnæs f. 1852 i Bergen - hva skjer med henne etter 1876?

Så flott! Tusen takk! Det kan jo absolutt være en mulighet! Mon tro hva det står etter navnet hennes? 

Kanskje hun har etterkommere?

Endret av Bente Borgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bente Borgen skrev:

Mon tro hva det står etter navnet hennes? 

forhenv. puella publ.

puella publica, prostituert

(

)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Slektshistorisk Forening - Registrerte prostituerte i Christiania 1843 – 1880http://www.genealogi.no/registrerte-prostituerte-kristiania-1843-1880/

Helene Henriette (?) Riisnæs (foreldre Gjert Riisnæs og Fredrikke Meyer) - https://www.genealogi.no/3d-flip-book/prostituerte-i-christiania-protokoll-7958-8155/ 

Visningside nr. 6

Riisnæs.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på transkripsjon av Egils kilde/klipp:

Riisnæs Henriette Helene 20 Aar gl. født i Bergen af Forældre Arbeidsmd.(?) Gjert Riisnæs og Pige Fredrikke

Meyer, hun har stadig opholdt sig i Bergen, hvor hun de sidste 3 Aar har været offentligt Fruen

timmer, og hvor hun engang har været indsat i Arbeidsanstalt, hun kom hit til Byen for

1 Mnds Tid siden og forlangte sig nu meddelt(?) Visitasjon. I Bergen har hun lagt paa Sygehus

4 Gange.

??gaden 14 fra 22/2 74.

2/7(?) fremst.(?) sig til Visitasjon. fr: J.(?) S.

Senere død paa Sygehus af Tæring.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Richard, Egil og Even!

Dette satte jeg veldig pris på 🙂

Da har jeg altså skiønt det sånn at alle prostituerte i Kristiania måtte registrere seg hos politilegen og gå til regelmessige kontroller. Disse kontrollene gikk under navnet visitasjoner. Jeg tenker da at hun har fått innkalling til visitasjon hos politilegen .....

Endret av Bente Borgen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider