Gå til innhold
Arkivverket

DS Tinn på Tinnsjø 1910 - et familietraume


Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Sommeren 1910 dro min oldefar, formann på Kristiansand Mekaniske Verksted, til Sigurdsrud ved Tinnsjø i Tinn (Telemark). Med seg hadde han min bestefar, som var 12 år gammel. Oldefar skulle sette sammen Tinnsjøens nye stolthet, dampskipet "Tinn I", som skulle frakte gods og passasjerer. Skipet var bygd i moduler på "Mekken" i Kristiansand og skulle settes sammen på Sigurdsrud. Da skipet var ferdig, var det tale av ordføreren og skipsdåp. Skipet ble sjøsatt akkompagnert av hornmusikk. Da skipet hadde glidd ut et stykke fra land, la det seg over på siden og sank til bunns i Tinnsjøen. På land sto min oldefar igjen med lua i hånda og min bestefar som vitne. Min bestefar snakket aldri om dette. Jeg har historien fra min bestemor. Oldefar fortsatte å jobbe på "Mekken", men nektet plent å ta ansvar for noe prosjekt etter dette. "DS Tinn I" ble gjenfunnet i 1988 på ca 100 meters dyp og er nå et populært dykkeobjekt.

På søk i digitaliserte aviser finner jeg bare korte notiser om hendelsen og et etterfølgende sjøforhør. På nettet er det litt mer informasjon å finne, mest på dykkersider. Vet noen om det er skrevet noe mer utførlig om "DS Tinn I" og det som skjedde sommeren 1910?

348207726_DSTinn.JPG.10951b7d3bec677c6208c35dd93496ab.JPG

300px-Tinn1.jpg.4c23207320828f771cfd6e8b1f0d42e7.jpg

Endret av Christer Kjølsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(du veit kanskje dette frå før:)

Eg finn omtale av at boka "Byen Sigurdsrud" av John Tverberg skal ha noko om hendinga.

Utgjevar: Sigurdsrud grannelag, 2007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

(du veit kanskje dette frå før:)

Eg finn omtale av at boka "Byen Sigurdsrud" av John Tverberg skal ha noko om hendinga.

Utgjevar: Sigurdsrud grannelag, 2007

Takk for dette tipset, Ivar. Jeg skal prøve å lete opp denne boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tverbergs bok har både fotografier og tekst og er en rik kilde.

Båten og hendelsen er også omtalt i Einung: Tinn Soga Band 1, side 411. Den finner du på NB.no

Videre finnes det noe i boka "Innlandsbåtene på 10 Telemarksvann" av Lorentzen, Hansen og Bratsberg. Genius Forlag, Skien 1987.

Det er nok kanskje mer litteratur også, men dette er det jeg finner i farten.

 

Min oldefar var utdannet mekaniker, hadde arbeidet på Nyland i Kristiania, og bodde i 1910 like ved Sigurdsrud. Jeg antar at han hadde en rolle på Beita, som stedet ble kalt hvor skipet lå på beddingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Jon Anders Holtan skrev:

Tverbergs bok har både fotografier og tekst og er en rik kilde.

Båten og hendelsen er også omtalt i Einung: Tinn Soga Band 1, side 411. Den finner du på NB.no

Videre finnes det noe i boka "Innlandsbåtene på 10 Telemarksvann" av Lorentzen, Hansen og Bratsberg. Genius Forlag, Skien 1987.

Det er nok kanskje mer litteratur også, men dette er det jeg finner i farten.

 

Min oldefar var utdannet mekaniker, hadde arbeidet på Nyland i Kristiania, og bodde i 1910 like ved Sigurdsrud. Jeg antar at han hadde en rolle på Beita, som stedet ble kalt hvor skipet lå på beddingen. 

Takk, Jon Anders! Stykket i "Tinn soga" har jeg lest, og "Byen Sigurdsrud" er nå bestilt. Jeg skal sjekke "Innlandsbåtene på 10 Telemarksvann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.