Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Peder Jonsen Steen (Trondheim 1786)

Peter S. Lunga
 Del

Recommended Posts

I skiftet etter Peder Jonsen Steen fra 1786 nevnes såvidt jeg kan se enken Aletha Henriksdatter og barna Martha og Henricha Jonetta. Men nevnes det noen flere slektninger som brødre, søsken eller svogere eller svigerinner i skiftet? Eller finnes det noe om eiendomsforhold der med en viss lokal tilkytning? Jeg er ute etter informasjon som kan antyde noe om Peders og Alethas opphav?

Blant mulige forfedre har jeg funnet Jon Arntsen Steen (skifte 1758). Men det ser ikke ut som om Peder nevnes blant barna der? Her er skiftet etter enken noen år senere.

Det virker dessuten som om det finnes en viss tilknytning til Esthen (Eystein) Steen som ble Sogneprest i Trondenes, men jeg kan ikke se om noen relasjon til ham nevnes i skiftet fra 1786.

Se forøvrig:

https://slektogdata.no/slektsforum/viewtopic.php?t=60748

Endret av Peter S. Lunga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Peter S. Lunga changed the title to Skifte etter Peder Jonsen Steen (Trondheim 1786)

Skiftet etter Peder Jonsen:

Ingen slektninger nevnt. Bortsett fra mor og døtre. Enkens Laugverge ser ut til å være en Vægter-Inspecteur Holm. Sies intet om event. slektskap.

Boet er fallit, og derfor oppnevnes ikke formyndere for døtrene, formyndere som kanskje kunne ha vært slektninger. (Ingen arv å ‹formynde› over).

Eiendomsforhold:

Stervboe Gaarden, beliggende i Frue-Sognet paa Munke Gadens Væstre Side, imellem afgl: Mons(?) Møllerups Enke-Frues iboende Gaard paa Nordre og Rasmus Elbergs paa Søndre Side; bestaaende af en Stue, og et lidet Kammer til Gaden, et lidet Kiøkken til Gaarden, med en liden Steensadt Kielder under, samt 2de U-indreedede lofter over. I Gaarden en liden Maadboed med gamle Veedskiule og lofter over. I Stuen 1 Etage Ovn med Jern-Rør, samt i Kammeret en brøsten graasteens ovn; samme blev af Mændene nøye beseet og af dennem taxeret for 150rd.

Kaster helller ikke noe lys over ekteparets opphav, men sjelden å finne en såpass utførlig eiendomsbeskrivelse (utenom i branntakster), så tok det med for kuriositetens skyld. 🙂

Sogneprest Steen kan jeg ikke se at er nevnt.

Skiftet etter Jon Arntsen:

Her er kun nevnt enkens eeneste avlede Søn Arnt Joensen 5 1/2 år. Ingen Peder. Enkens Laugværge: S: Lorentz Wulf.

Forretningen oppheves fordi enken har fått bevilling til at sidde i uskiftet Boe og siden at Skifte med Samfrender.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
På 9.6.2022 den 18.33, Peter S. Lunga skrev:

Blant mulige forfedre har jeg funnet Jon Arntsen Steen (skifte 1758). Men det ser ikke ut som om Peder nevnes blant barna der?
Her er skiftet etter enken noen år senere.

Det er altså ingen ytterligere barn nevnt i dette samfrendeskiftet 10. des. 1761 etter Maren (?), enken etter jekteskipper (høker) Joen Arentsen Steen (c1729-1758) ?

(I skiftet etter Joen 11 Okt 1758 nevnes altså sønnen Arent, 5½ år gammel, som i 1801 er skipper i Trondheim).

I hvilken egenskap er det at Nathan Surland nevnes i innledningen i skiftet 1761 ?

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.6.2022 den 20.55, Even Stormoen skrev:

Skiftet etter Jon Arntsen:

Her er kun nevnt enkens eeneste avlede Søn Arnt Joensen 5 1/2 år. Ingen Peder. Enkens Laugværge: S: Lorentz Wulf.

Forretningen oppheves fordi enken har fått bevilling til at sidde i uskiftet Boe og siden at Skifte med Samfrender.

Er enkens navn nevnt i dette skiftet etter skipper (høker) Jon Arntsen Steen (skifte 1758) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Per Nermo skrev:

Nevnes navnet på avdødes mor i dette skiftet etter Peder Jonsen Steen i 1786 ?

Nå er det lenge siden jeg så på dette, tror kanskje at «mor» refererte til barnas mor, altså enken. Ikke avdødes mor.

Såvidt jeg ser er kun nevnt som arvinger enken Aletha Henrichsdatter og døtrene Martha og Henricha Jonetta.

5 timer siden, Per Nermo skrev:

Er enkens navn nevnt i dette skiftet etter skipper (høker) Jon Arntsen Steen (skifte 1758) ?

Ja, enken er Maren Ingebrigtsdatter – og så et navn til som jeg ikke får tak i: Tevje / Terje / Jerp [?] [tredje linje på slutten]

Beklager å ikke kunne være til mer hjelp.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant mulige forfedre har jeg funnet Jon Arntsen Steen (skifte 1758). Men det ser ikke ut som om Peder nevnes blant barna der ?

I innlegget under dette sitatet (ovenfor) står det (om skiftet etter Jon Arntsen Steen (i 1758) at

"Forretningen oppheves fordi enken har fått bevilling til at sidde i uskiftet Boe og siden at Skifte med Samfrender."

Dette innebærer vel da at enken Maren (Ingebrigtsdatter Gierp (Jerp)) etter Jon Arntsen Steen (skifte 1758)

var i live da hun drøye tre år senere avholdt samfrendeskifte (med Nathan Suurland) den 10 Des 1761.

Maren Ingebrigtsdatter Gierp, som tidligere hadde vært gift med Ravald Christophersen Bugge (og fått fire barn med ham i tidsrommet 1742-1747),

var "Sÿg og Sængeliggende" ved skiftet (i 1758) etter sin 2. ektemann Joen Arntsen Steen, men må altså ha kviknet til igjen, og allerede tre uker etter

samfrendeskiftet den 10 Des 1761 giftet hun seg for tredje gang (30 Des 1761) med Gregers Olsen Tay (Teie), som skal ha blitt myrdet. Ingen barn med ham.

Maren Ingebrigtsdatter Gierp skal ha dødd 14 Mar 1797 (skifte i Trondheim samme dag).

Nathan Surland, som er nevnt innledningsvis sammen med Maren i samfrendeskiftet 10 Des 1761, hadde siden 1753 vært ektemann (nr. 3) til Anne Olsdatter,

og han giftet seg etter Anne's død (17 Mar 1793) pånytt den 27 Jun 1794 med Elen Aletha Johansdatter Steen.

Nathan's første hustru Anne Olsdatter (som skal ha blitt over 100 år gammel) hadde tidligere vært gift to ganger,

først med en Arent og deretter med Christen Sørensen Steen, som var ovennevnte Elen Aletha's farbror.

Med nevnte Arent fikk Anne Olsdatter sønnen Arent Arentsen, som brukte etternavnet Steen (etter sin stefar ?).

Dersom Maren Ingebrigtsdatter Gierp's 2. ektemann Joen Arentsen Steen også var sønn av ovennevnte Arent 

så avholdt altså Maren samfrendeskifte (i 1761) med sin avdøde ektemann's stefar Nathan Surland  (tre uker før hun selv giftet seg pånytt).

(Ovenstående med forbehold om at jeg ikke har misforstått dette helt ...)      Se ellers debatten 'Steen & Vibe i Trøndelag'

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Peder Jonsen Steen fra 1786 nevnes såvidt jeg kan se enken Aletha Henriksdatter .....

Blant mulige forfedre har jeg funnet Jon Arntsen Steen (skifte 1758). Men det ser ikke ut som om Peder nevnes blant barna der?

Det virker dessuten som om det finnes en viss tilknytning til Esthen (Eystein) Steen som ble Sogneprest i Trondenes, men jeg kan ikke se om noen relasjon til ham nevnes i skiftet fra 1786.

Dersom Peder Johnsen Steen (ca.1745-ca.1786) skulle være sønn av Joen Estensen Hoem så blir Peder søskenbarn av hr. Esten Olsen Steen til Trondenes. Sistnevnte var sønn av Joen's datter Karen Estensdatter Hoem og hennes ektemann Ole Thorstensen.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider