Gå til innhold
Arkivverket

Matrone Karens salige Mand 1731

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Det ser ut som "græsttested" eller "græfttested".   

Meininga er vel grei nok; men stavemåten er litt ... ukjend(?). Ordet er kanskje brukt fleire gongar i denne protokollen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det ser ut som "græsttested" eller "græfttested".   

Meininga er vel grei nok; men stavemåten er litt ... ukjend(?). Ordet er kanskje brukt fleire gongar i denne protokollen?

Takk. Jeg har ikke sett dette ordet andre steder i protokollen og finner det ikke i ODS med dine to varianter heller. Det er skrevet med liten forbokstav, men jeg antar at det likevel kan være et substantiv. Jeg tror det må være riktig med "græfttested", men jeg liker det ikke når jeg ikke forstår betydningen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greftested er et gravsted. Dette er fra Fiskum kirke:

Gravminner

Blant gamle gravminner på kirkegården er det en rekke grovt hugne, små stenheller og støtter av lokal type; a) smal granittstøtte med innskrift: «I Jesu Nafn Her under willer saelig Anne Ols datter GunilRud som war fød Anno 1721 og døde Anno 1733». H. ca. 120 cm, br. 21 cm, dybde ca. 11 cm. — b) Liten spiss sten med årstall 1789. — c) Reist helle med innskrift: «No 210 Ruud Morten Torkelsen greftested 1790 Hendrik Mortensøn». H. ca. 69 cm, br. 26, dybde 5 cm. — d) En buet, svart sten, brutt i to deler, har innskrift «No 211 Stablum . . . Græftested». H. 45 cm, br. 23 cm, dybde 4 cm. (Tatt inn i sakristiet.) — e) Grovt hugget støtte med innskrift «IPSB død Ao 1793 ». H. ca. 115 cm, br. øverst 39, dybde 4,5 øverst — 13 cm nederst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut frå samanhengen er det staden der dei har sett ned kista til den tidlegare avdøde (nest-siste) ektemannen.

Altså det same som gravstad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jon Mamen skrev:

Et greftested er et gravsted.

4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Altså det same som gravstad.

3 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Grav sted ? 

Tusen takk, jeg er veldig glad for å få så gode og plausible svar, siden jeg ikke klarte å forstå at "græfttested" var det samme som gravsted  🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider