Gå til innhold
Arkivverket

Brødrene Svend og Kristen Klykkens utvandringshistorie

Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Jeg bidro for en del år siden i boka "Goldfield Entrepreneurs. The Norwegian Party of Waitahuna Gully, Otago" - en utvandringshistorie hvor 7 unge menn fra hovedsakelig Hegra som utvandret til New Zealand rundt 1864 for å grave gull etter store funn nær Otago på Sørøya. En av disse var Kristen Tomassen Klykken fra Overhalla som umiddelbart skiftet navn til Charles Thomson da han kom til New Zealand. Boka utkom i 2016 og er basert på mange kilder, sikkert også muntlige beretninger som er brakt videre av etterkommerne. En av utvandrerne var bror til en av mine tipptippoldefedre. 

Forleden bladde jeg på nytt i boka, og ser da at Kristen Klykken hadde en bror (Svend Høyer Klykken, f.1835) som dro til Amerika. Det nevnes også en annen bror - Samuel Klykken - som ble urmaker i Tromsø. Dette er nok muntlig overleverte historier i familien der nede. Derfor gjør jeg av nysgjerrighet et søk i Digitalarkivet, og finner følgende registreringer om Svend Høyer Klykken (f.1835):

16.5.1865: utflytning fra Overhalla til Amerika er registrert i kirkeboka på Høylandet, men i folketellingene i 1875, 1885, 1891 og 1900 befinner Svend Høier Klykken seg i Vadsø, og er urmaker! Han dør som ugift urmaker 25.11.1904.

Jeg kan ikke finne noen opplysninger om at han faktisk har vært i Amerika.

Er det andre i dette forumet som kan avkrefte eller bekrefte at Samuel Høier Klykken faktisk dro til Amerika, men eventuelt dro tilbake til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ville vel ikke Svend Høier være den første fra Overhalla som meldte utflytning til USA, men istedenfor dro nordover. Jeg har notert følgende om

Svend Høier Klykken.

Reiste i 1865 til Nordland. Arbeidet i 3 år ved sagbruket i Halsøy i Vefsn. Deretter reiste han til Vadsø i 1868, der han begynet som urmaker. Høsten 1902 flyttet han til Tromsø, der han arbeidet som urmaker sammen med sin bror Samuel.

Desverre noterte jeg ikke da hvor opplysningen kom fra.  For meg ser det ikke ut som om han virkelig dro til USA og kom hjem, men at han i setdet for reiste nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anne Hildrum said:

Nå ville vel ikke Svend Høier være den første fra Overhalla som meldte utflytning til USA, men istedenfor dro nordover. Jeg har notert følgende om

Svend Høier Klykken.

Reiste i 1865 til Nordland. Arbeidet i 3 år ved sagbruket i Halsøy i Vefsn. Deretter reiste han til Vadsø i 1868, der han begynet som urmaker. Høsten 1902 flyttet han til Tromsø, der han arbeidet som urmaker sammen med sin bror Samuel.

Desverre noterte jeg ikke da hvor opplysningen kom fra.  For meg ser det ikke ut som om han virkelig dro til USA og kom hjem, men at han i setdet for reiste nordover.

Hei!

Opplysningene er hentet herfra:

Årbok for Namdalen. 1962 (nb.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til der begge to - Anne og Frank!

Artig å lese Årbok for Namdalen fra 1962. Dette viser jo at Kristian Klykken alias Charles Thomsen ikke var hvem som helst. En slik utdanning var ikke altfor vanlig på den tiden. Mest imponerende med mannen var at han reiste tilbake til Norge etter ca 20 år på New Zealand for å gifte seg med sin ungdoms forelskelse. Første tur nedover var på seilskip og tok ca 2 måneder. Uheldig vind gjorde at de kunne se kysten av Sør-Amerika på vei nedover! Turene i 1884 skjedde forhåpentligvis med dampskip

Lenke til kommentar
Del på andre sider