Tom R. Evensen Skrevet Juli 24, 2022 Del Skrevet Juli 24, 2022 Hei! Jeg kunne trenge litt hjelp til å tyde følgende obligasjon (nederst på høyre side, fortsetter på neste side): https://media.digitalarkivet.no/view/10668/267 Under er mitt spede forsøk, som på ingen måte ses på noen fasit, til det er jeg altfor fersk i gamet 🙂. Håper noen kan korrigere feil og fylle ut de mange hullene. --- Publiserede Documenter ved Høste(?) Tinget for Tjømøe den 2den October 1813 Obligation afs.(?) 3 september 1829 [Venstre kolonne] 1: ???? 2: 1812 3: Omskrevet til 4: 250 ?? ?? 5: ????? [Hovedkolonne] 1: Underskriver Kittel Evensen ??? toldbetjent i Sandesund under Tønsbergs 2: toldsted erkjender hermed at hann bekommet til laana af Hr Hendrich Torger- [Ny side] 1: -sen Sandøen den Summa 1000 rd skriver 1(?) tusind rigsdaler ??? ??? 2: ??? ieg ??? aarlig lovlig Rente procento ??? ??? ??? ??? fra 1 september ??? 3: da hann til hvert Aars Vaar og Høst ting for Sandeherred og Tjømøe og ??? ??? 4: ??? ??? ??? efter 12 Uger foregaar(?) ad lovlig(?) Opsigelse fra en af Siderne 5: Til sikkerhed for det mig ??? Pengelaan pantsetter ieg hermed med 1st 6: prioritet ??? ???, den af mig under 13d Juni dette Aar ??? offentlig Auc- 7: tion kjøbte Huusbygning Løkken ???, beliggende under Gaarden Hellesmoe 8: paa Tjømøe ??? ??? ??? alminnelig(?) Brand-Takst(?) ??? for ??? 9: Summa og skal min kreditor Hr Hendrich Torgersen Sandøen eller arvinger 10: i Tilfald af ulykkelig ??? ??? ??? og ??? berettiget(?) i ??? 11: ??? Summa. - Og skulle ieg ??? ikke(?) ??? ??? i forsvarlig(?) 12: ??? eller paadrage ??? skatter(?), eller og ikke betale(?) ??? og 13: ??? ??? i lovlig tid, skal denne Obligasjon ??? pålydende 14: Summa ??? ??? forfalder til Betaling(?) og Kreditor efter lovlig? Omgang 15: hann(?) ??? til at ??? ??? ??? Betaling(?) i ??? 16: Dette til Bekreftelse under min Gaard og ???, ??? Vitterlighed 17: Mænd Underskrivet _ 18: Løkken under Gaarden Hellesmoe paa Tjømøe den 1 Semptember 1812 19: til Vitterlighed 20: Hans Halvorsen Kittel Evensen (LS)? Lenke til kommentar https://forum.arkivverket.no/topic/301867-tyding-av-obligasjon/ Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Juli 24, 2022 Del Skrevet Juli 24, 2022 (endret) Noen forslag til endringer/rettelser: Publicerede Documenter ved Høste(ja) Tinget for Tjømøe den 2den October 1813 Obligation afl.[avlyst] 3 september 1829 [Venstre kolonne] 1: ???? 2: 1812 3: Omskrevet til 4: 250 ?? ?? 5: ????? [Hovedkolonne] 1: Underskrevne Kittel Evensen Kongl: Toldbetjent i Sandesund under Tønsbergs 2: Toldsted erkjender hermed at have bekommet til Laans af H: Hendrich Torger- [Ny side] 1: -sen Sandøen den Summa 1000 rd skriver Et Tusind Rigsdaler Dansk Courant 2: hvoraf ieg svarer aarlig lovlig Rente 4 ProCento som begynder fra 1 September d.(?) a. [dette? år] 3: de halve til hvert Aars Vaar og Høsteting for Sandeherred og Tjømøe og hele Ca- 4: pitalen tilbage betales efter 12 Ugers foregaaende lovlig(ja) Opsigelse fra een af Siderne. 5: Til Sikkerhed for det mig betalede Pengelaan pantsetter ieg herved med 1st 6: Prioritets Pante Ret, den af mig under 13d Junj dette Aar ved offentlig Auc- 7: tion kjøbte Huusbygning Løkken kaldet, beliggende under Gaarden Hellesmoe 8: paa Tjømøe der udi den almindelige Brand-Casse er assureret for indbemeldte 9: Summa og skal min Creditor H: Hendrich Torgersen Sandøen eller Arvinger 10: i Tilfælde af ulykkelig Ildsvaade være prioriteret og pante berettiget(ja) i Husets 11: Assuranse Summa. - Og skulle ieg enten ikke(ja) holde Pantet i forsvarlig(ja) 12: Stand eller paadrage samme Skatter(ja), eller og ikke betale(ja) Renter og 13: Assuranse Premien i lovlig Tid, skal denne Obligations heele pålydende 14: Summa strax være forfalden til Betaling(ja) og Creditor efter lovlig Omgang 15: have Ret til at søge sin skadesløse Betaling(ja) i Pantet 16: Dette til Bekreftelse under min Haand og Segl, tilligemed Vitterligheds- 17: Mænds Underskrivt. – _ 18: Løkken under Gaarden Hellesmoe paa Tjømøe den 1ste September 1812 19: til Vitterlighed 20: Hans Halvorsen Kittel Evensen (L.S) (ja) Mvh Endret Juli 24, 2022 av Even Stormoen Tom R. Evensen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar https://forum.arkivverket.no/topic/301867-tyding-av-obligasjon/#findComment-2429641 Del på andre sider More sharing options...
Tom R. Evensen Skrevet Juli 24, 2022 Forfatter Del Skrevet Juli 24, 2022 Hjertelig takk, Even! Jeg har fortsatt litt å lære 🙂 Et par spørsmål som kanskje noen kjenner svarene på: 1) Kan man gå ut i fra at de underskriftene vi ser er ekte? Dvs at de involverte personenes håndskrift vi ser? 2) Hva betyr "L.S" etter underskriften til Kittel Evensen? Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar https://forum.arkivverket.no/topic/301867-tyding-av-obligasjon/#findComment-2429695 Del på andre sider More sharing options...
Tom R. Evensen Skrevet Juli 24, 2022 Forfatter Del Skrevet Juli 24, 2022 Tror jeg fant svaret på mine egne spørsmål i et eldre innlegg: Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar https://forum.arkivverket.no/topic/301867-tyding-av-obligasjon/#findComment-2429701 Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå