Gå til innhold
Arkivverket

Carolina Johannesdatter, f 5 april 1796 i Norge

Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

2 hours ago, Jon Erik Berg-Hansen said:

Blander meg inn i dette uten å følge tråden, men ser umiddelbart at om den Karolina Anne viser til er den som står fra Bottnan:

Det står Janasdr - antakelig "slurv" for Jonasdr - Johan/Johansdr står det iallfall ikke - hva det var ment å være er en annen sak.

I det samtidige husforhøret fra Bottnane står det Johansdotter, så det viser vel bare at det var litt variasjon i navnebruk på denne tiden. 
Faren het Johannes ved dåpen.

Men hvorfor hun senere bruker Jacobsdatter har jeg ikke forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2022 at 2:26 PM, Anne Tonby said:

Carolina Johansdotter født 17/4 1796 i Norge i husforhør Vårvik. Fra Edsleskog i 1812 og videre til Nössemark i 1813

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0044090_00195#?c=&m=&s=&cv=194&xywh=-345%2C3206%2C4960%2C2755

Det står hun har attest fra pastor Hount i Norrige 1796 (fødselsåret), men så vidt jeg kan se kom ikke han til Berg før i 1802, så det er mulig attesten ble skrevet litt senere enn fødselsåret

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Peter_Ulrik_Magnus_Hount

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken om Hount Matthias.

Om Hount kom til Berg i 1802 og skrev attesten da, kan jo det tyde på at Carolina og hennes mor har oppholdt seg i området på den tiden.

Jeg finner imidlertid ingen av dem i Norge 1801, kan hende de har reist litt fram og tilbake, eller de har glippet ut av tellingen.

Jeg finner heller ingen forklarine på at Carolina kalles Jacobsdatter enkelte ganger. Det kan jo være en følgefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider