Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av bokstaver


Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

En kort forespørsel.

Er det noen som kan hjelpe meg litt å tyde bokstavene/ordet etter "Røhr". Tror det starter med en H, men er ikke sikker.

image.png.2ab8022a1d0d722a0239a1be213da521.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje    i Hmds.

 

Det ville hjelpe hvis du kunne legge ut en lenke til den siden det står, slik at vi kan se mer av hvordan denne skriveren skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt avgjørende å legge med kilden.

 

Jeg ser den samme forkortelsen er brukt flere ganger og skal trolig være i Hovedsognet

 

PS. Utsnittet du la ved var vel fra ministerialboken

Ringsaker prestekontor, SAH/PREST-014/K/Ka/L0007: Ministerialbok nr. 7B, 1826-1837, s. 396
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070110640866
 

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk til begge.

 

Grunnen til at jeg spør er at det i Ringsaker finnes to gårder med samme navn, Røhr.

Ringsaker ble i sin tid delt inn i fire "Fjerdinger", nemlig Ringsfjerdingen, Bergsfjerdingen, Reflingfjerdingen, og Skappelsfjerdingen.  Ringsaker er inndelt i flere sogn; Ringsaker, Brøttum, Veldre, mens Nes, Baldishoel, Stavsjø, og Helgøya tilhørte Nes prestegjeld da de opprinnelig var egen kommune. I dag er de endel av Ringsaker kommune. 

 

Den ene gården Røhr ligger ved Veldre kirke (Skappesfjerdingen), mens den andre gården Røhr ligger ute på Neslandet ved Hove (Bergsfjerdingen), nabo og nært knyttet til Store Stav (Staff) gård. Hovedkirken Ringsaker kirke er bygd tidlig på 1100-tallet, og har alltid vært hovedkirken. Veldre kirke/annex-sogn har etter det jeg har lest, eksistert siden middelalderen, ihvertfall fra rundt 1300-tallet, trolig som en stavkirke.

 

Det har vært viktig og avgjørende for meg å klare å finne ut hvilken gård Røhr Kari Nielsdatter bodde og tilhørte, for å finne ut hvem hun var (født/foreldre/etterkommere). Kirkebøkene fra den tiden hun levde gir liten informasjon å gå etter. Men små spor slik som dette kan være til stor hjelp.

 

Dersom forkortelsen "Hvds", betyr Hovedsogn, betyr vel det at gården Røhr i denne kildehenvisningen er underlagt hovedkirken i sognet, altså Ringsaker kirke?

 

Da må vel Røhr gård ved Veldre kirke tilhøre Veldre annex-sogn?

For nysgjerrighetens skyld, hvilken forkortelse var vanlig å bruke for annex-sogn på denne tiden?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkortelsen i ministerialboken er litt tvetydig (Hvds), men i klokkerboken mener jeg det ikke er noen tvil om at det står HovedS, altså Ringsaker sogn.
Det finnes ingen «offisielle» forkortelser for hovedsogn eller annekssognene, så prestene skrev det de syntes var praktisk. For anneksene er gjerne forbokstav benyttet, dersom det er entydig. 
Du finner eksempelvis «paa V» på samme side 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen.

Da kan jeg konkludere med at denne personen Kari Nielsdatter er knyttet til Røhr ved Stav gård, ikke til Røhr på Veldre.

Da er jeg også ganske sikker på at denne Kari er født i 1780 på Bordals-eie av foreldrene Nils Embrethsen og Kari Jensdatter. Kari bodde under folketellingen i 1801 som 20-åring på Bangsberg, et underbruk under hovedbølet gården Røhr, hos gårdbrukeren og forpakteren Thomes Ericksen. Bordal var en gård litt sør for Røhr og Stav, og ligger i Reflingsfjerdingen. Foreldrene bodde samtidig på hovedbølet gården Røhr, eid av Lagmann, kammerherre og gårdbruker Johan Frederich Schwabe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.