Gå til innhold
Arkivverket

Lars Bastiansen Stabel

Marcus Lindgren
 Del

Recommended Posts

Lars Bastiansen Stabel skal i 1690  fått en uekte sønn, Jon Larsen Stabel som jeg er etterkommer av.  Men vet noen hvem Lars egentlig var gift med?  Og hvem kan ha vert  mor til Jon, er det teoretisk mulig for Dere på arkivverket finne ut av det pr. dags dato? Vet man eksakt hvor mange barn Lars fikk, inkludert  løsunger som f. eks Jon?  Mvh Marcus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marcus Lindgren skrev:

Lars Bastiansen Stabel skal i 1690  fått en uekte sønn, Jon Larsen Stabel som jeg er etterkommer av.  Men vet noen hvem Lars egentlig var gift med?  Og hvem kan ha vert  mor til Jon, er det teoretisk mulig for Dere på arkivverket finne ut av det pr. dags dato? Vet man eksakt hvor mange barn Lars fikk, inkludert  løsunger som f. eks Jon?  Mvh Marcus 

Det er godt mulig at svar på spørsmålene dine kan finnes i arkivmateriale som Arkivverket (Riksarkivet, statsarkivene, Samisk arkiv) oppbevarer, og svarene kan kanskje til og med finnes i arkivmateriale som er digitalisert og tilgjengelig i Digitalarkivet. Men Arkivverket har dessverre ikke kapasitet til å gjøre arkivundersøkelsene for deg.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du baserer deg på et sitat fra Verdalsboka, gjengitt i en tråd du startet i 2019: 

Jon Larsen Stabel var garnisonsoldat ved Stene Skanse, antakelig fra begynnelsen av 1700-tallet. Han bodde da på plassen og har utvilsomt gitt navn til Stabelstua. Han var nok av slekten Stabel, men noen dokumentert slektsrekkefølge er ikke funnet. Mest trolig er han den Jon som ble født i Sandsvær i 1690, uekte sønn av fenrik Lars Bastian Stabel og Malene Pedersdatter. Linjene synes å gå tilbake til den rike og mektige fogd og senere borgermester i Trondheim, Lauritz Bastiansen Stabel. (Se nb.no: https://www.nb.no/items/7eca901565dedcb987ce7592a0c178e5?page=175&searchText="Jon Larsen Stabel var")

Her henvises det altså til en Jon Larsen Stabel, født 1690 i Sandsvær. Dette relaterer seg til to innførsler i Sandsværs kirkebok:

Det er sannsynlig at disse to innførslene relaterer seg til den samme barnefødselen, dvs. fenrik Lars Bastian(sen) Stabel og Malene Pedersdotter utenfor ekteskap har fått en sønn som fikk navnet Jon.

Men er det - som Verdalsboka uttrykker det - "mest trolig" at denne Jon er identisk med garnisonsoldaten Jon Larsen Stabel ved Stene Skanse i Verdal? Jeg er uenig. Guttebarnet Jon som ble født i Sandsvær i 1690, må antas å ha blitt oppdratt av mora. Sannsynligheten taler etter min mening mot at han skal ha endt opp som soldat i det nordafjelske, selv om det ikke kan utelukkes fullstendig. Her har Verdalsboka gjettet på grunnlag av at man tilfeldigvis hadde opplysning om en person med passende navn, men for å kunne legge til grunn at Jon Larsen Stabel ved Stene Skanse var identisk med den Jon som ble født i Sandsvær i 1690, trengs det noe mer håndfast enn som så.

(*) Dåpen skjedde i 1690, selv om neste side i kirkeboka viser døpte i 1704. Det er et par blad fra 1690 som synes å være feilinnbundet i kirkeboka.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ha glemt den andre tråden😬 Når det gjelder søk i arkiv og kirkebøker skjønner jeg ikke denne jævla kråkeskriften, og har heller ikke datakunnskaper til finne ut. Så det kunne like godt stått på arabisk, skjønt like lite. Ja vet det er mye feil og tull innføringer og "tipping" i flere av disse bygdebøkene generelt sett, så tar også det med en klype salt. Men HER har vi Stabelstuen som  MÅ ha kommet fra en innflyttet Stabel. For såvidt meg bekjent var det ingen andre familier der med samme navn. Finnes ikke mange av denne familien akkurat disse tider som kan stemme med andre enn Jon Larsen og Lars Løytnant osv. Men på arket jeg har fra Verdal Historielag ser jeg nå det står Jon Larsen Stabel er født 1699,og ikke 1690?  Men dette er jo en "vanlig" feil ofte å blande årene litt. Han skal iflg VHL være død 1781. G. M Elen Olsdtr Dillan. Skal prøve se om får tatt bilde av det legge med, men mine datakunnskaper er som sagt jævla minimale. Derfor spurte jeg dere etter hjelp for trodde det var en del av jobben deres hjelpe folk med sånnt Her på forumet iallefall🙏🤔😱🤷‍♂️ Mvh Marcus 

Picsart_22-08-16_19-54-42-746.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Marcus Lindgren skrev:

Hei! Ha glemt den andre tråden😬 Når det gjelder søk i arkiv og kirkebøker skjønner jeg ikke denne jævla kråkeskriften, og har heller ikke datakunnskaper til finne ut. Så det kunne like godt stått på arabisk, skjønt like lite. Ja vet det er mye feil og tull innføringer og "tipping" i flere av disse bygdebøkene generelt sett, så tar også det med en klype salt. Men HER har vi Stabelstuen som  MÅ ha kommet fra en innflyttet Stabel. For såvidt meg bekjent var det ingen andre familier der med samme navn. Finnes ikke mange av denne familien akkurat disse tider som kan stemme med andre enn Jon Larsen og Lars Løytnant osv. Men på arket jeg har fra Verdal Historielag ser jeg nå det står Jon Larsen Stabel er født 1699,og ikke 1690?  Men dette er jo en "vanlig" feil ofte å blande årene litt. Han skal iflg VHL være død 1781. G. M Elen Olsdtr Dillan. Skal prøve se om får tatt bilde av det legge med, men mine datakunnskaper er som sagt jævla minimale. Derfor spurte jeg dere etter hjelp for trodde det var en del av jobben deres hjelpe folk med sånnt Her på forumet iallefall🙏🤔😱🤷‍♂️ Mvh Marcus 

Picsart_22-08-16_19-54-42-746.jpg

Dette er et rådgivende forum. Arkivverket har heller ikke ressurser til å gjøre slektsforskning; det må man gjøre selv. Vi tilgjengeliggjør kilder og veileder. Se her for tips til slektsforskning: https://www.arkivverket.no/slektsgranskning

Har du problemer med tyding av skrift, kan du forsøke dette forumet: https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

I brukernes forum kan du få hjelp og tips av andre slektsgranskere: https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/

Viser forøvrig til vår serviceerklæring: https://www.arkivverket.no/om-oss/hva-er-arkivverket/tjenestepolitikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider