Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon fra kirkebøker som ikke ligger i Digitalarkivet.


Roger Nese
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg sendte en forespørsel til Arkivverket angående tilgang til kirkebøker fra Klepp Sogn i Klepp prestegjeld for et par av mine slektninger som døde for over 80 år siden (1932 og 1940). Grunnen er at disse kirkebøkene ikke ligger i Digitalarkivet. Det jeg fikk til svar var et brev med fødsels- og dødsdatoer samt dato for begravelse. Dette erstatter dessverre ikke det å kunne se de originale sidene i kirkeboken for en som er interessert i alle opplysninger som måtte foreligge.

 

Dessverre får jeg feilmelding når jeg forsøker å sende en oppfølging av saken. Kan noen på forumet fortelle meg hvordan jeg får tilgang til disse kirkebøkene frem til og med 1940, fysisk eller på nett.

 

Mvh.

 

Roger Nese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her kan du se hvor langt fram de enkelte listene i kirkebøkene er åpent tilgjengelig.

 

Dette kan praktiseres for den enkelte kirkebok når denne er publisert på nett. Men for å kunne levere kirkeboka ut på lesesalen må altså alle listene i boka være åpent tilgjengelig. Inneholder den f.eks. døpte etter 1930 kan den ikke uten videre gis ut på lesesal.

 

I tillegg så mangler vi for tida indekseringssystem til kirkebøkene og derfor vil eventuelle kirkebøker som blir lagt ut på nett nå være fullstendig sperra om de skulle inneholde ikke-åpne lister, inntil nytt indekseringssystem kommer på plass.

 

Altså om kirkeboka har for nye lister til at den er tilgjengelig på lesesalen ved Statsarkivet i Stavanger og den heller ikke er digitalisert, så kan du eventuelt sende inn en ny henvendelse og presisere at du vil ha et bilde av oppførselen.

 

PS: Dessverre virker ikke skjema for oppfølging for tida, men det er sendt feilmelding om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.