Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan få tilgang til/finne en dom/domsakt fra 1889, Kristiania?


Jan Erik Sundseth
 Del

Recommended Posts

Min tippoldemor ble dømt for rufferi i Kristiania i 1889.

Har funnet ut at hun ble fengslet og sonte i perioden 13.11.1889 - 09.07.1890 på "Strafanstalten for kvinder i Kristiania".

Sendte melding til Statsarkivet med spørsmål om å få domspapirene fra saken, men dette ble avslått, med henvisning til kapasitetsproblemer, samt at dette var "fritt tilgjengelig".

Hvordan går jeg frem/hvor leter jeg for å finne dokumentene jeg søker?

 

Mvh

Jan Erik Sundseth

Endret av Jan Erik Sundseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Erik Sundseth skrev:

Sendte melding til Statsarkivet med spørsmål om å få domspapirene fra saken, men dette ble avslått, med henvisning til kapasitetsproblemer, samt at dette var "fritt tilgjengelig".

Hvordan går jeg frem/hvor leter jeg for å finne dokumentene jeg søker?

 

Svaret betyr i praksis at du må besøke Riksarkivet / Statsarkivet i Oslo på Sognsvann, bestille arkivmaterialet til lesesalen og selv gjennomgå det. Eventuelt må du finne noen som gjør det for deg som en tjeneste eller mot betaling.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2022 den 20.19, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Svaret betyr i praksis at du må besøke Riksarkivet / Statsarkivet i Oslo på Sognsvann, bestille arkivmaterialet til lesesalen og selv gjennomgå det. Eventuelt må du finne noen som gjør det for deg som en tjeneste eller mot betaling.

Hvis jeg skal bestille arkivmaterialet til gjennomlesing på lesesalen må jeg vel vite eksakt hvor og i hvilket arkiv papirene vedrørende dommen mot min tippoldemor befinner seg? 

Ikke kjent med å lete frem dette, er det noen tips om hvordan jeg kan finne frem til de aktuelle papirene i arkivene?

Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Jan Erik Sundseth skrev:

Hvis jeg skal bestille arkivmaterialet til gjennomlesing på lesesalen må jeg vel vite eksakt hvor og i hvilket arkiv papirene vedrørende dommen mot min tippoldemor befinner seg? 

Ikke kjent med å lete frem dette, er det noen tips om hvordan jeg kan finne frem til de aktuelle papirene i arkivene?

 

Du vil kunne få hjelp i skranken ved oppmøte, men det er naturligvis en fordel om du har orientert deg litt på forhånd. Arkivverket har mange veiledninger på sine nettsider (arkivverket.no), og her er veiledninger for å finne fram i arkiver etter politi, domstol og fengsler: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/forbrytelse-og-straff

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.