Gå til innhold
Arkivverket

Årstall i søkefunksjon ute av drift?


Rune Alander
 Del

Recommended Posts

Leter etter barn til 2 foreldre... Anton Ande* og Anne Ol* Legger inn f. 1849-1851 på mannen og at jeg vil ha åra 1870-1900 opp og får over 80 tilslag!!! Mange etter 1900 og mange er født helt andre årstal enn 1849-51!!! Skjer a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Rune Alander skrev:

Leter etter barn til 2 foreldre... Anton Ande* og Anne Ol* Legger inn f. 1849-1851 på mannen og at jeg vil ha åra 1870-1900 opp og får over 80 tilslag!!! Mange etter 1900 og mange er født helt andre årstal enn 1849-51!!! Skjer a?

 

Avgrensningen med sluttår (til-år) har vært ute av funksjon siden tirsdag 20. september.

 

Mens vi venter på at dette blir rettet: Hvis du bruker avansert personsøk, kan du sortere treffene på hendelsesdato. Da vil tidsperioden du er ute etter, sorteres øverst.

 

Se også:

 

 

 

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Hvis du bruker avansert personsøk, kan du sortere treffene på hendelsesdato. Da vil tidsperioden du er ute etter, sorteres øverst.

 

Det stemmer vel ikke? I mitt søk på hendelsesår 1893 kommer treffene "litt her og der". 

 

Eks.

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&sc[]=em&m[]=0301&firstname=gudbrand&lastname=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1893&event_year_to=1893&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til. Noen hendelser er lagt inn med andre format enn årstall, eller ingen hendelsesforløpet i det hele tatt. Disse kommer ordinært på bakerste side når du sorterer etter hendelsesdato. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 22.9.2022 den 14.43, Truls Songstad skrev:

Du må trykke på og velge hendelsesdato:  image.png.454106ac0bc8834a26231a3e2d77e356.png

 

 

Problemet er like gæli (eller egentlig mye værre) ved "kildesøk" - og der er det så vidt jeg kan se ikke noe slikt "triks"? Eller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.