Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1855 Hjelmeland - tyde et gjentagende ord


Håvard Hjorteland
 Del

Recommended Posts

Se f.eks. side 6 høyre side: https://www.digitalarkivet.no/ft20110307680382

Kalvhagen to siste, og under 32 Skiftun Søndre

Her er listet opp referanse til eldre barn som ikke er registrert under husholdet. Men de står listet, og det  refereres til andre bosted i Hjelmeland prestegjeld (samme telling)

Eksempler:

Ole, gift, XXX Foss No. 41.

Ragna, XXX Bastlien, 48

Er det 'see' Foss, 'see' Bastlien ? Får det ikke helt til å rime med boksavene....

 

mvh,

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for begge tips. Ja der kan man see,  det ver ikke så lett som man kunne tro.

Viss det er see , som jeg også jeg tror er det enseste som rimer, så stusser jeg på at de to e'ene oftest ikke ser helt like ut. Og at presten skriver se med to e'er i 1855, eller helst i 1865 slik det ser ut på tittelsiden side 1. Slik sett er fra også noe jeg vurderte.

 

Men som Even nevner, stikkprøver viser at referansene stemmer. De eldre barna befinner seg i 1855 på gårdene  det refereres til.

Derfor rimer det best med see og ikke fra

Viss vi ser på Kalvhagen, så tyder nok "etternavnet" på enten fødested eller forrige bosted.

Jakob Olsen var født Åsland, men var innom Bastlien før 1855. Hustr. Britha var fra Alfsberget, Sand. Og barn Sjur var født i Bastlien.

Eldre barn Ola og Ingeborg var definitivt ikke fra Knudsvig og Fister. Men de er der i tellingen.

 

Jeg tror presten kanskje kan ha forfattet dette i forbindelse med 1865 tellingen, ref side 1..

Og basert seg på notater fra 1855, Kirkebøkene i Hjelmeland, og kanskje på hukommelse.

Jeg ser at fødsels og dåpsdatoer også stror sett stemmer med Kirkebøkene.

Anna Olsdr. Hagelie 1 Pintsed 99. Dåpen fra 1799 sier det samme: Anna Olsdatter Hagelie døbt 1'te Pinse Dag.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sigrun Randen skrev:

Kunne det være at det står på (paa) ?

 

Tror ikke det. Bokstaven går mye høyere enn en p ville gjøre. Enten langstavet s eller f. Ville jeg si. . .

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

 

Tror ikke det. Bokstaven går mye høyere enn en p ville gjøre. Enten langstavet s eller f. Ville jeg si. . .

 

Mvh

Rar bokstav, enig i at det ligner ingen p, men "paa" ville vært logisk i sammenhengen her - iom at det foran enkelte andres bosted står i …

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det f.eks står Bergen fordi Bergen ikke kan refereres til et annet bosted i denne lokale tellingen. Dessuten er det den dag i dag naturlig å si 'i Bergen', 'i Stavanger' osv for byer og tettsteder, men det jo veksler mellom 'i' og 'på' når det gjelder gårdsnavn. 

Paa Foss No.41 kunne passe bra i denne sammenhengen.  Men ingen her verken da eller nå ville komme på å si Paa Bastlien, det er i Bastlien. (Bastli)

 

mvh,

Håvard

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Håvard Hjorteland skrev:

Jeg tror det f.eks står Bergen fordi Bergen ikke kan refereres til et annet bosted i denne lokale tellingen. Dessuten er det den dag i dag naturlig å si 'i Bergen', 'i Stavanger' osv for byer og tettsteder, men det jo veksler mellom 'i' og 'på' når det gjelder gårdsnavn. 

Paa Foss No.41 kunne passe bra i denne sammenhengen.  Men ingen her verken da eller nå ville komme på å si Paa Bastlien, det er i Bastlien. (Bastli)

 

mvh,

Håvard

Det var no kun eit forslag 😊

Syns egentlig ikkje ordet ligner hverken see, fra eller paa …. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest ikkje dette er noko å diskutere.  Even tek på seg ein kledeleg tvil ... men det er det ingen grunn til.

Det står "see" og det er heilt kurant gotisk skrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.