Gå til innhold
Arkivverket

Obit morbo Galleco


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Jens Nilsson, ungkar på Lynghaugen i Vefsn, døydde 32 år gammal og vart jordfesta 24. søndag etter trinitas 1768 (10. linje her:  https://www.digitalarkivet.no/kb20071004630180).

 

Det står ein merknad på latin i kyrkjeboka: obit morbo Galleco [...?] tenereo [?]. 

 

Latinske bokstavar er ikkje alltid det enklaste å lese, og endå verre er det med det latinske språket. Er det nokon som kan lese og tør omsetje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

obiit morbo betyr i alle fall døde av sykdom.

 

Google translate oversetter obiit morbo Galleco med han døde av den franske sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "den franske sykdommen" var vel en pen omskriving av syfilis. Han hadde kanskje vært ute i den store verden som sjømann, denne ungkaren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det står Veneris til slutt, som jeg trodde bekreftet Franks kommentar, men om det står hec mellom, altså obit morbo Galleco hec Veneris, sier Google at det betyr denne fredagen og ikke har noe med veneriske sykdommer å gjøre. Hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt pussig at presten skriv latin akkurat her, som om orda ikkje er meint å bli forstått av alle.
Elles var det vel ikkje nødvendig å dra lenger enn til Bergen for å bli "befengt med fransøser" (for å låne ord frå Nordlands Trompet)?

 

Eg kan vere samd i at det nest siste ordet er hec, og det siste ordet begynner på V. I så fall

«Obit morbo galleco hec venereo»

som ifølgje google tranlate tyder

«han dør av den franske sykdommen, denne kjønnssykdommen». 
 

Eg veit ikkje kor treffsikker kombinasjonen av prestens latin, prestens handskrift,  vår lesing og google translate er. Små endringar som stor G i Galleco gir ny norsk ordlyd. Men eg trur vi forstår kva presten meinte å skrive. Takk for hjelpa!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.