Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Trenger Hjelp Med Dåpen Til "Min" Thor(d) I Holla.


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Det begynte med at jeg fant hans datters vielse, og da bodde hun på Ronningen. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002191236

 

Deretter fant jeg hennes dåp, og der skrev presten Thord Rødningen

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061208020206

 

Deretter søkte jeg på nb.no og fant dette nederst på side 169: https://www.nb.no/items/d93a9e485e2b4fc9265b62a8b2910092?page=169

 

Der er Thor Jonsen død, og hans datter Anne er nr. 5. Da var det lett match å finne begravelsen hans. Den har løpenr. 1 i 1801.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061208020320

 

Dødsdatoen er ikke helt klar, men det må jo være 15. eller 25. november. Takker for hjelp med å tyde denne.

 

Det står at han ble 57 år gammel. For å gi presten litt feilmargin begynte jeg å lete fra 1740 og frammover etter dåpen hans. I løpet av hele 1740 tallet ble det bare døpt en Thor, og hans far het, så vidt jeg kan se Jens. Da blir fadderne viktige for å finne ut om dette faktisk er "min" Thor. Dåpen har løpenr. 17, og er på venstre side.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061208010329

 

På forhånd takk for hjelp med tyding av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Død 25 nov.

 

Faddere:

Lars Mogns: Iroch(?) kyl(?)[hyl?] [hva i alle dager er dét for navn? Tidlig Star Wars? ;-)] Clemmet Niels: Anna Pedersdr.

Karen Henrichsdr.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Even Stormoen said:

Død 25 nov.

 

Faddere:

Lars Mogns: Iroch(?) kyl(?)[hyl?] [hva i alle dager er dét for navn? Tidlig Star Wars? ;-)] Clemmet Niels: Anna Pedersdr.

Karen Henrichsdr.

 

 

Mvh

Tusen takk, Even. Ja, det var en god del rare navn i Holla på den tiden. Taran f.eks. Er det jeg som leser farens navn feil i dåpen? Hvis det er Jens, må jeg lete videre etter dåpen. Presten kan jo ha skrevet feil.

 

Jeg fant konfirmasjonen til Thor Jonsen nå. Han er midt på høyre side i venstre kolonne.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061208020192

 

Takker for hjelp med lesing her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Død 25 nov.

 

Faddere:

Lars Mogns: Iroch(?) kyl(?)[hyl?] [hva i alle dager er dét for navn? Tidlig Star Wars? ;-)] Clemmet Niels: Anna Pedersdr.

Karen Henrichsdr.

 

Mvh

 

Kan Iroch(?) vera Isach?

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

 

Kan Iroch(?) vera Isach?

 

Ja, for tusan! Naturligvis. Vet ikke hvor hodet og øynene mine befant seg.. Takk!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Even Stormoen said:

Neida, du leser nok rett. Foreldre: Jens Gulbrands: og Inger Nielsdr. Barn: Thore.

 

Konfirmasjon:

 

Thor Jonsøn Præstegaard:

 

Mvh

Ja, men da er vel ikke dette rett dåp(?) Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Birger Carlsen skrev:

Ja, men da er vel ikke dette rett dåp(?) Eller?

 

Nei, fåglarna vet – kanskje litt drøyt av presten å bomme på Jens og Jon? Jeg vet ikke.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Even Stormoen said:

 

Nei, fåglarna vet – kanskje litt drøyt av presten å bomme på Jens og Jon? Jeg vet ikke.

 

Mvh

Samtidig ble det bare døpt en eneste Thor i Holla på 1740 tallet, som sagt. Det er jo selvfølgelig en mulighet at han kom fra et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har interesse i samanhengen: Det finst ein gard Sti (skrive Stig i matrikkelen) i Holla. Fadderen Isach kan vera Isach Sty med god vilje, det siste Sty i så fall ganske slurvute skrive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anfinn Bernaas said:

Om det har interesse i samanhengen: Det finst ein gard Sti (skrive Stig i matrikkelen) i Holla. Fadderen Isach kan vera Isach Sty med god vilje, det siste Sty i så fall ganske slurvute skrive.

Takk Anfinn. Jeg har funnet en god del brukbar info i arveskifteregisteret der om Rødningen/Rønningen. Nå skal jeg se om jeg kan bruke det som står om Stig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Anfinn Bernaas said:

På nummer 4 står det Jens. Du har ein Jon på nummer 11.

....., men det er ikke den samme bruden som moren i Thors dåp i 1742.

 

Uansett fant jeg nå Thors og Margits vielse i, men jeg klarer ikke å lese hva det står etter Jonsen. Er det Evland eller Erland? Dette kan jo forenkle letingen etter dåpen.

 

Jeg ser det står Dom. 16 post Trinit i trolovingen, og vielsen ser ut som ble forrettet  08.01.1772. Er det riktig?

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061208020124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Even Stormoen said:

 

Jeg mener det står Erland. Og, ja –  vielsen er 8 jan 1772. 🙂

 

Mvh

Takk igjen, Even. På lik linje med Stig fant jeg heller ingen Evland eller Erland i arveskiferegisteret i Holla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Even. Om man går til fots rett sydover fra Vinje kommer man til Gullkopp eller Dalen. Derfra med båt er det ikke langt til Holla. Litt søkt kanskje, men det var en man oppe i Trøndelag som sa "Alt er mulig!". 🙂

 

Da skal jeg "ta meg en tur" til Vinje, og se etter en Tor Jonsen i første halvdel av 1740 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erland i vigdeinnførsel 14 i lenkja det er referert til over er openberrt bruka som "etternamn" på denne Thor Jonsøn. Han går altså under namnet Thor Jonsøn Erland. I denne samanhengen må Erland vera gardsnamn, ikkje førenamn som det også kan vera. Men så er det slik at gardsnamnet Erland ikkje finst i Telemark, derimot på Sør-Vestlandet. Det finst iallfall i Tysvær og moglegvis også andre stader på Sør- og Vestlandet. Erlandsgard i Rauland (på Møsstrond) har fått namn etter rydningsmannen med førenamn Erland, og slik kan det nok også vera med andre samansette namn som inneheld Erland. 

 

Men så har me "kleinsmeden" Jens Jonsson Erland (1677-1764, med dansk opphav) og etterkomarane hans i Skien, Kviteseid og Tinn. Dei gjekk under namnet Erland sjølv om dei budde på gardar og plassar med heilt andre namn. Jens er ein av mine mange forfedrar via sonen sølvsmeden Søren Jensson Erland (ca. 1710-1796) som slo seg ned i Tinn.

Endret av Anfinn Bernaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anfinn Bernaas said:

Men så er det slik at gardsnamnet Erland ikkje finst i Telemark

 

21 hours ago, Even Stormoen said:

Det finnes en Erlandsgard og en Erlandsnut i Vinje – men det er jo et stykke unne Holla . .

Jeg er ikke så godt kjent i Vinje, og hovedmanntallet fra 1762 eksisterer ikke. Når det er sagt er jeg enig i at Erland må være der han kommer fra (hvor nå enn det er.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anfinn. Desverre er det ingen Jon til venstre for ham på prestegården. Jeg har lest litt i arveskifteregisteret i Holla, og barn beskrives med alder, og noen beskrives bare som myndig. Vet du om man var myndig ved fylte 18 år på den tiden som idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.