Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tolke skrift

Tonje Schjefstad
 Del

Recommended Posts

Hei,

På øverste linje har vi Arthur Eivind, og jeg sliter med å tolke det som står skevet under "foreldre" bak navnet Martin Hansen. Noen som klarer å tolke det? 

URN_NBN_no-a1450-kb20060127010400.thumb.jpg.8d4be70e57d9c79a103b4c702f4e3e3f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kunne legge ved sidelenke i stedet for bildelenke? Da kan man bla, forstørre og sammenligne skrift. Og finne ut hvor i landet og hvilken kirkebok dette er fra. . . Sånn som det nå foreligger var det så godt som håpløst. For meg i hvert fall.

Men med en smule ‹detekivarbeid› fant jeg selv ut at dette er fra Bakklandet:

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/604/L0197: Ministerialbok nr. 604A18, 1893-1900, s. 246

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060127010400

I noen tilfeller finnes en klokkerbok med klarere skrift, men her mangler selvfølgelig klokkerboken for nettopp det aktuelle tidsrommet. . . .

Klarer ikke å tyde hva som står rett etter Hansen i dåpen, mor er i hvert fall ugift Joana Dorthea Dahl.

Her er familien Dahl, Johanne (Joana) og Arthur Eivin i FT 1900. Faren Edvard Oluf er også fadder i dåpen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037426024924

Men i anmerkningen står plutselig Joanas mor Lovise som barnemor?? Meget uklart hva menes – er Johanne Lovises andre barn eller er Arthur Johannes andre? Den frifundne er vel Martin Hansen. Kanskje saken kan la seg spore?

b. Moderen Lovise Dahl

g m Edv. Oluf Dahl Kaiarb:,

hændes 2 Barn (1 dødfødt)

Hans ? K.B.N. 30 p. N. 39

han benægter Paterniteten Har

aflagt Ed i Paternitetsag og er blevet

frifunden (?? –??)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tolkningen, jeg hadde ikke sjans til å se hva som sto i anmelkningen, men det var meget interessant!

Jeg ser at Martin Hansen er oppført som brudgommens far når Arthur gifter seg i 1926. Jeg skal grave mer i denne Martin, ser ut til at han skal være født i 1873 ifølge dåpsregisteret til Arthur, og jobbet visst som fyrbøter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.