Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Aker, Ministerialbok nr. 8 (1749-1765), Trolovede og Viede

Kjell Evensen
 Del

Recommended Posts

Det ser ut til at for nokre par er det ført bustad eller etternamn for begge, og for somme par berre for den eine;

og i somme tilfelle "begge ...."

Soldatar er førte med kompani, ikkje bustad.

Var det eit spesielt par du tenkte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet, Ivar!

Jeg holder på med transkribering av kirkebøker for Oslo/Akershus, og ønsker generelt å føre bosted mest mulig korrekt. Men hva som er "korrekt" var det vel bare presten selv som visste, eventuell tolkning får vi vel overlate til brukerne av Digitalarkivet.

Jeg har derfor landet på å transkribere kildetro, slik jeg ser at du også indikerer, om ikke andre har bedre forslag.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet er vel at du ikkje skal tilføre kunnskap frå andre kjelder.

Men du må uansett lese og tolke kjelda. Står det "begge" + stadnamn, så gjeld det for begge.

Denne presten skriv dels stadnamn som etternamn og dels som "paa" + stadnamn.

Eg ville ført det som etternamn (og ikkje bustad) dersom det ikkje stod "paa" (evt. annan preposisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar!

Jeg har kommet til samme oppfatning som deg når det gjelder hvem bostedet skal føres på.

Men, fra gamle kirkebøker som ikke har fortrykt skjema skal gårdsnavn, bruksnavn og plassnavn som en hovedregel registreres som bosted (ref. Kyrre-standarden om Etternavn, nederst side 25). I en utdypning sier Digitalarkivet at dette gjelder for prestegjeld (her: Aker) utenfor de store byene, men at i byene skal gårdsnavn og plassnavn registreres som etternavn.

Dermed har jeg for så vidt funnet svar på mitt opprinnelige spørsmål, og registrerer derfor slik presten har skrevet.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2022 den 16.02, Kjell Evensen skrev:

Men, fra gamle kirkebøker som ikke har fortrykt skjema skal gårdsnavn, bruksnavn og plassnavn som en hovedregel registreres som bosted (ref. Kyrre-standarden om Etternavn, nederst side 25).

Det gjer at Digitalarkivet sannsynlegvis inneheld svært mykje falsk informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider