Gå til innhold
Arkivverket

Tingbok for Solør-Østerdalen 1708

Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Hei, Arild.

Jeg gjetter på at grunnen til svarløsheten, både her og hos S&D, kan være at denne skriveren kommer høyt opp på listen (min, i hvert fall) over ‹styggskrivere›. Og når man (jeg) ikke klarer å begripe sammenhengen er det fåfengt å bidra med noe fornuftig.

Men, ordet kan se ut som frigst. Hva nå i all verden dét skulle være. Navn? Ingen anelse.

Det er allikevel å håpe at dette ellers fruktløse ‹bidraget› kan bidra til at andre vil forsøke seg, i og med at emnet  blir ‹løftet›. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forsøk. Frigst er en av mulighetene jeg har forsøkt, men finner ikke meining i det. "G-en" er påfallende  stor og markert sammenlignet med de andre g-ene hans som er heller forsiktige. Denne Nikolai skrives ofte som Dirichsen eller Didrichsen. Han nevnes også som fogdens tjener, men er ikke tjener i betydning gardsgutt eller noe i den retning. Han kan heller synes som en fullmektig for fogden, ihvertfall møter han flere ganger på tinget og reiser saker der. Han er nok av "bedre" slekt så det kan være et slektsnavn som står her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/28/2022 at 12:08 AM, Are S. Gustavsen said:

Feigst

Ja, kanskje, men jeg har hengt meg opp i at de to første bokstavene er - Fr. Dessuten får jeg ikke mye ut av Feigst heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser Frigast. Jeg ser at ved å kjapt googlesøk at dette etternavnet forekommer i Danmark og i Norge på 16-1700-tallet.

Endret av Ola Teige
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Ola Teige said:

Jeg leser Frigast. Jeg ser at ved å kjapt googlesøk at dette etternavnet forekommer i Danmark og i Norge på 16-1700-tallet.

Takker, jeg tror det kan være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider