Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hva er ordet etter Nicolaj, tiende linje opp fra bunnen på folio 8b.

https://www.digitalarkivet.no/rg20090511320270

Samme spørsmål er lagt ut hos Slekt og Data, men har stått der i over 14 dager uten svar.

Endret av Arild Kompelien

Hei, Arild.

Jeg gjetter på at grunnen til svarløsheten, både her og hos S&D, kan være at denne skriveren kommer høyt opp på listen (min, i hvert fall) over ‹styggskrivere›. Og når man (jeg) ikke klarer å begripe sammenhengen er det fåfengt å bidra med noe fornuftig.

Men, ordet kan se ut som frigst. Hva nå i all verden dét skulle være. Navn? Ingen anelse.

Det er allikevel å håpe at dette ellers fruktløse ‹bidraget› kan bidra til at andre vil forsøke seg, i og med at emnet  blir ‹løftet›. 🙂

Mvh

Takker for forsøk. Frigst er en av mulighetene jeg har forsøkt, men finner ikke meining i det. "G-en" er påfallende  stor og markert sammenlignet med de andre g-ene hans som er heller forsiktige. Denne Nikolai skrives ofte som Dirichsen eller Didrichsen. Han nevnes også som fogdens tjener, men er ikke tjener i betydning gardsgutt eller noe i den retning. Han kan heller synes som en fullmektig for fogden, ihvertfall møter han flere ganger på tinget og reiser saker der. Han er nok av "bedre" slekt så det kan være et slektsnavn som står her.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.