Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Trenger Hjelp Med Torsten Olsens Begravelse I Råde i 1852.


Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Først og fremst vil jeg ønske alle som leser dette et riktig godt nytt år. Så til saken.

 

Han har løpenr 12. Jeg kan se at det står enkemand og føderaadsmand, og at han ble 85 år gammel (f. 1767*). Hans oppholdssted ser jeg var enten Berge eller Borge(?).

 

"Min" Torsten Olsen ble født på Minge i 1775, og jeg vet at han og familien flyttet fra Tune til Skiptvedt, og videre derfra til Råde. Da må vel dette være hans begravelse selv om det er 7 års avvik på alder(?)

 

På forhånd takk for hjelp all hjelp med dette.

 

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060320040725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les det som "Borge".

Det står ein merknad, som kan vere han eller nr.11: "død på Rigshospitalet, efter en amputation af hans ene Been."

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Eg les det som "Borge".

Takk for den, Ivar. Da skal jeg se om det finnes en gård der som heter det.

11 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Det står ein merknad, som kan vere han eller nr.11: "død på Rigshospitalet, efter en amputation af hans ene Been."

Jeg tror dette er nummer 11. Den første linjen, død på Rigshospitalet, efter en, er på lik linje med nummer 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lisbeth Løchen skrev:

Torsten Olsen er omtalt i Bassøe: Gårder og slekter s. 415. Det står at han var født på Minge i Tune ca. 1772., og at han kjøpte en gårdpart i Borge vestre i 1838.

 

https://www.nb.no/nbsok/nb/05f77a9d6c89b741eef0f31955b884c1?lang=no#0

 

Godt nyttår!

Unnskyld, det står i bygdeboken  at han kjøpte parten i 1835.

Han står oppført som innflytter til Råde (fra Rygge) i 1836: https://www.digitalarkivet.no/kb20060320040732

Hvis han døde på Rikshospitalet er det kanskje innført i Rikshospitalets prestekontors kirkebok? Men jeg finner bare dåpsprotokoller for det aktuelle tidspunktet. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans første hustru, Anne Ellingsdatter, døde på Minge i 1809. Jeg har utflyttingen fra Tune i 1818, men jeg har ennå ikke funnet Torsten og Pernilles vielse. Den må jo finnes i Tune etter store Annes begravelse i 1809, og før lille Annes dåp i 1814.

21 minutes ago, Lisbeth Løchen said:

Han står oppført som innflytter til Råde (fra Rygge) i 1836

Takk for den også Lisbeth. Da blir reiseruten deres endret til følgende Tune > Skiptvedt > Rygge > Råde. Hans sønn, "min" Ole, var gårdsgutt hos Juul på Tasken på slutten av 1820 årene. Jeg får kikke litt i bygdeboken, og se om jeg finner noe om ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.