Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekt. Søker navn og f.data på barna til Diderich Christian Fæster f. 2 feb. 1732 i Slagelse. Kone Anna Maria Hø(y)rberg.

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Maren Fæster ble begravet i Sorø 26.03.1809. Hun var gift med Fredrich Christiansen f. ca 1729 (skomaker)

Maren Fester, "Denmark Burials, 1640-1917" • FamilySearch

Dersom Diderich Christian ikke hadde arvinger i følge skiftet hans fra 1811, skulle vel det tyde på at atbarna var døde før ham uten etterkommere. Eller han hadde skiftet med de tidligere.

Det kunne ha vært interessant om det var mulig å finne Juliane Jensines dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Dersom Diderich Christian ikke hadde arvinger i følge skiftet hans fra 1811, skulle vel det tyde på at atbarna var døde før ham uten etterkommere

Det står at skiftet etter Diderich Christian var laget i 1802. Så da må vel barna være døde før den tid ja.

Ihht Geni er en Maren Fester fra Slagelse gift med Christen Christensen Linde og de har en datter sammen. Hvis det er rett så var enten Maren gift to ganger eller så er det to forskjellige Maren

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du denne Didrich Fæster fra Flekkefjord Rune ?

Ursula Hansdatter i Espegård i Boeslunde sogn. 8.8.1740, fol.143.
Enke efter Rasmus Snabel, præst i Vemmelev og Hemmeshøj, [død 13.11.1727]. B:
1) Hans Snabel, successor i Vemmelev og Hemmeshøj, [skifte 4.10.1731 lbnr.73]. 1B:
a Ursula Hansdatter Snabel 14.
FM: stedfar Bartholomæus Bybjerg, præst i Stillinge
2) Bent Snabel, rektor i Roskilde skole
3) Poul Snabel til Espegård
4) Anne Snabel, enke efter Christen Haagensen
5) Mette Snabel, død. E: Niels Christensen. 2B:
a Peder Høst 21, student
b Maren Nielsdatter g.m. Hans Gyderup, købmand i Skælskør
6) Margrethe Snabel g.m. Didrik Fæster i Flekkefjord i Norge.
Gave fra afdøde til Poul Snabels "liden og eneste datter" Helene Marie Snabel.
Afdøde døde 3.3.1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å si med sikkerhet.

Jeg har en Diderich Boyesen Fæster ca 1685 - d ca 1723 på  Hidra, Lista i Vest-Agder. Han var gift med en Ellen Larsdtr. f. ca 1677 i Helsingør og død 16.10.1751 på Hidra.

De hadde bl a sønnen Diderich som skal være født omlag 1701. Det kan være den Diderich Fæster som er nevnt i innlegget ditt. Men jeg har ikke fulgt denne grenen videre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er litt diskusjon rundt denne Diderich Boyesen Fæster. Om han tok Fæster navnet etter gården Festervold og dermed ikke er av vestnorsk eller trøndersk Fæster slekt.

Det som er litt underlig her er at kona til denne Diderich fra Flekkefjord er fra Boeslunde, samme sted som de trønderske Fæsterne slo seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo egentlig den Bergenske delen av Fæster slekten jeg jobbet med.

Men i og med at Baltzer Fæster  fra Glückstad, Tyskland f. ca 1600 løste borgerbrev i Bergen 26.01.1635 ble han interessant. Og det skyltes jo bl a at Diederich Fæster løste borgerbrev i Bergen året etter. Han var rett nok fra Lübeck, Schleswig-Holstein, Tyskland, men jeg tenkte at de på en eller annen måte måtte være i slekt med hverandre.

Jeg har aldri sett dokumentert farsnavnet verken til Baltzer eller Diederich, selv om det finnes diverse teorier om dette.

Diederich fikk barna Margrethe, Lorentz, Modeste og Alexander.

Baltzer hadde i alle fall sønnene Henrik, Claus og Boye og det var sistnevnte som var far til Diderich Boyesen Fæster som døde ca 1723 på Hidra.

Så det er i det minste dokumentert gjennom borgerbrevet at Baltzer Fæster var Tysk/Dansk.

Men jeg har altså i svært liten grad fulgt den trønderske delen av Fæster slekten. Det var vanskelig nok å holde styr på den Bergenske grenen.

Men jeg kan altså ikke med hånden på hjertet si at dette er slekten til den Diderich Fæster som var gift med Margrethe Snabel. Jeg kan bare fastslå at ett av barnebarna til Baltzer slo seg ned i samme området.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilsendt mail Rune. Fantastisk mange nye opplysninger for meg.

Mulig du kan ha nytte av dette skifte utdraget til Breij hvis du ønsker å følge slekta videre i Danmark.

Didrik Fæster, præst i Sønderup og Nordrup. 4.7.1729, fol.27, 35, 67.
E: Anne Elisabeth [Jensdatter] Spend. LV: Niels Hejninge, præst i Reerslev. B:
1) Barbara Fæster g.m. Hans Terkildsen, [præst i Pedersborg og Kindertofte]
2) Jens Fæster
3) Claus Fæster. Ved afkald 6.7.1733 er han indrulleret livgarder
4) Niels Fæster
5) Gedske Fæster g.m. [Hans] Liebst, [skoleholder i Alsted]
6) Inger Marie Fæster. Ved afkald 9.7.1731 g.m. Jacob [Pedersen] Abel, præst i Jystrup [og Valsølille]
7) Anne Cathrine Fæster. Ved afkald før 13.7.1733 g.m. Simon Christen Ryge, skoleholder i Nordrup Sønder
😎 Christian Fæster.
FM: morbror Hans [Jensen] Spend, præst i Raklev.

Anne Cathrine Didriksdatter Fæster i Nordrup Sønder. 18.2.1750, fol.376B, 443B.
E: Simon Ryge, skoleholder i Nordrup. B:
1) Didrik Ryge.
FM: morbror Niels Fæster, degn i Ørslev og [Sønder] Bjerge.
Afdøde døde 15.10.1749.

Karen Keding i Ørslev. 10.1.1780, side 624.
Enke efter Niels Didriksen Fæster, degn i Ørslev og Bjerge, skifte 25.1.1774 lbnr.67. B:
1) [Anne Kirstine Fæster] g.m. successor Rasmus [Jensen] Kirkerup
2) Christiane Fæster g.m. Oluf Simonsen, skomager i Roskilde
3) Barbara Fæster.

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider