Landmåleren Posted February 7 Share Posted February 7 I Digitalarkivet finner jeg tingbok nr. 1 - nr. 12 for Orkdal sorenskriveri (23.11.1688-28.02.1806). Men hvor finner jeg tingbøkene etter dette, f. eks. 13, 14, 15 osv.? Er ikke disse digitalisert eller er de utilgjengelige av andre grunner? De må jo eksistere siden jeg finner henvisninger til tingbok 13-16 (fram til 1866) i oversikten over avskrifter. I bygdeboka for Meldal er det referert til en sak der det den 16. oktober 1826 "Blev Ret sat og Thingfred lyst til en Aastedssags Behandling paa Gaarden Solem" og den regner jeg med finnes i Tingbok nr. 14 for Orkdal sorenskriveri, men denne finner jeg ikke på Digitalarkivet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Hunskaar (Arkivverket) Posted February 8 Share Posted February 8 17 timer siden, Landmåleren skrev: I Digitalarkivet finner jeg tingbok nr. 1 - nr. 12 for Orkdal sorenskriveri (23.11.1688-28.02.1806). Men hvor finner jeg tingbøkene etter dette, f. eks. 13, 14, 15 osv.? Er ikke disse digitalisert eller er de utilgjengelige av andre grunner? De må jo eksistere siden jeg finner henvisninger til tingbok 13-16 (fram til 1866) i oversikten over avskrifter. I bygdeboka for Meldal er det referert til en sak der det den 16. oktober 1826 "Blev Ret sat og Thingfred lyst til en Aastedssags Behandling paa Gaarden Solem" og den regner jeg med finnes i Tingbok nr. 14 for Orkdal sorenskriveri, men denne finner jeg ikke på Digitalarkivet. Her var vi i den lykkelige situasjon at tingbok nr. 13-16 lå ferdig skanna, slik at vi kunne prioritere dem for publisering i går ettermiddag: https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?archives[]=no-a1450-08000000015100 Torbjørn Igelkjøn 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmåleren Posted February 9 Author Share Posted February 9 Flott! Tipp topp tommel opp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts