Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av Kristiania bytingsprotokoll 26B fra 1700 (Rettssaken til det "Sammenrottede Natmandhougspakk")

kmblindheim
 Del

Recommended Posts

Hei alle sammen. Mitt navn er Karl Magnus og jeg er ny her. Jeg holder for tiden på med et skriveprosjekt med fokus på de "æreløse" i Norge rundt år 1700. I den forbindelse gjør jeg research på historien om forbryterhøvdingen Siver Svendsen og "Det sammenrottede Natmandshougpakk" som herjet i traktene rundt Kristiania i de siste fem årene av det sekstende århundre. Det meste av kildematerialet finnes i rettsdokumenter fra den tiden så jeg jobber nå med å lære meg å tyde gotisk håndskrift. Jeg har læreboken til Aud Mikkelsen Tretvik og Kjell Haarstad men det er vanskelig å finne den nøyaktige stilen som ble brukt i Kristiania rådstuerett og bytings protokoller. Jeg har funnet ut av hvilke sider i hvilke tingbøker som omhandler kriminalsaken rundt røverbanden på Nattmannshaugen men mine forsøk på tyding går tregt. Så nå henvender jeg meg til dere i håp om å få hjelp med å tyde bare et par paragrafer sånn at jeg kan bruke dette som nøkkel for å tyde resten av protokollen. Er det noen som føler seg kallet til å gi en nybegynner et stort løft? På forhånd tusen takk for enhver interesse. 

Jeg har lagt opp noen sider fra tingbøkene i en egen mal der jeg har etterbehandlet teksten så den er lettere å lese.

1: Christiania byfogd, SAO/A-11543/F/Fb/L0026B: Tingbok, 1700, s. 64b https://media.digitalarkivet.no/view/29178/67

Tingbok_26B_s64b.thumb.jpg.cad6657587856d8850ead453c749995c.jpg

2: Christiania byfogd, SAO/A-11543/F/Fb/L0026B: Tingbok, 1700, s. 69a https://media.digitalarkivet.no/view/29178/71

Tingbok_26B_s69a.thumb.jpg.73176db701b55a6665efafb012d4dc3c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider