Gå til innhold
Arkivverket

Er indhold fra kirkebøger


Poul olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har svært ved at komme videre om mine rødder i Norge da jeg kun har navnet på min bedstemor og hvornår hun er født i Norge, men intet andet og ej heller hvorfra hun kommer fra i Norge. Der er uhyggelig man kirkebøger i Norge og jeg kan ikke gå alle dem igennem, men hvis indhold fra disse er optegnet i Digitalarkivet var det muligt af finde min bedstemor og hendes forældre her, og så ved jeg hvorfra jeg stammer.

 

Min bedstemor er Christiane Birgitte Petersen født. 08 august 1856. 

 

Tak for et fantastisk arkiv.

 

Med venlig hilsen Poul Henning Olsen, København.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet er laga slik at du selv kan søke i det: https://www.digitalarkivet.no/

 

Avansert personsøk er et greit sted å starte. Du trenger slett ikke fylle ut alle felt, da kan du komme til å ekskludere nyttige treff.  Husk at navn kan være skrivd på ulike måter, kanskje har personene skifta mellom å bruke patronym( -sen-navn) og gårdsnavn som etternavn. I så gamle kilder hender det også at oppgitt fødselsår kan «slingre» litt.

 

Jeg flytter tråden over til brukerforummet i tilfelle her er andre slektsforskere som vil hjelpe deg å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er du sikker på at det er 1856?

Siden det ikke er så mange som heter Kristiane Birgitte (i ulike varianter), vil jeg anbefale å søke på kun fornavn + årstall eventuelt + dato (hvis den er korrekt).

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere opplysninger er tilgjengelige i denne diskusjonen:

 

Du har oppgitt fødselsdato for din bestemor både som 8. august 1856 (lenger opp i denne diskusjonen) og som 12. august 1856 (diskusjonen jeg lenker til ovenfor. Hva er korrekt? 

Endret av Ketil Firing Hanssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Kittilsen skrev:

Hei! Er du sikker på at det er 1856?

Siden det ikke er så mange som heter Kristiane Birgitte (i ulike varianter), vil jeg anbefale å søke på kun fornavn + årstall eventuelt + dato (hvis den er korrekt).

Lykke til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Lars, ja, fødselsdato og årstal er ifølge min familie her i Danmark 12. August 1856. Christiane Birgitte Petersen

 

hilsen Poul Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark finder et statsarkiv med “ fødte kvinder” og “fødte mænd” i et oplyst år (kun danskere). har man tilsvarende i Norge?
 

Poul Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Poul olsen said:

Hej Lars, ja, fødselsdato og årstal er ifølge min familie her i Danmark 12. August 1856. Christiane Birgitte Petersen

 

hilsen Poul Olsen

Det er flere åpne spørsmål i den tidligere tråden som ikke er besvart.

Det har derfor ikke vært mulig å finne henne omtalt i danske kilder, for å bekrefte at opplysningene du har fått fra din familie er rette.

 

Du sier hun døde 18 august 1919, men hvor døde hun og hvor er hun begravet? Hvor er ektemannen begravet?

Er de nevnt i noen danske folketellinger?

Når, og hvor, giftet de seg?

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Poul

 

Nei det findes nok dessverre ikke noen database over "fødte kvinner/menn" et bestemt år. Og det er flere skjær i sjøen enn tidligere innlegg har tatt med:

 

For det første: Ikke alt er transkribert.

 

Dessuten er det slett ikke sikkert at hun het Petersen da hun ble døpt - hun kan like gjerne være datter av en som var en Petersen/Pettersen/Pedersen og som selv hadde et helt annet fornavn - det var vanlig på siste halvpart av 1800-tallet å skifte ut sitt patronymikon med sin fars patronymikon som "fast etternavn".

 

Jeg vil derfor råde deg til å begynne med første folketelling etter at hun var født - folketellingen 1865 - et så ungt barn burde finnes der - og søke på Fornavn: Kri* Bir*, kvinner født 1855-1857 (for fødselsåret er utregnet ut fra (ofte unøyaktig) oppgitt alder) - og klikke på en og en og se om faren er en Peter/Petter/Peder eller en som hadde dette som "etternavn". Deretter å søke opp i kirkebøkene dåpen til disse kandidatene og se på deres fødselsdato. Slik:

 

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&jt[]=7&firstname=kri*+bir*&lastname=&genders[]=k&birth_year_from=1855&birth_year_to=1857&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

Her får du 9 kandidater. To av dem er vel mulige:

 

Christine Bergitte Christiansdatter er en mulig kandidat - hennes far er oppført som Christian Pedersenhttps://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038370001669

Her er dåpen hennes (nr 56):  https://www.digitalarkivet.no/kb20050421030650

Hun er født i 1857, men...

 

Kristiane Birgitte Pedersdatter er også en mulighet. Dessverre er hun "plejedatter" så farens navn oppgives ikke, men hun er en Pedersdatter:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038109001215

 

Her er dåpen hennes  (nr 163)  https://www.digitalarkivet.no/kb20051116010144

- datoen stemmer ikke helt, men ellers passer hun veldig godt...

 

Du kan evt undersøke videre om deres liv, eller du kan begynne på nytt med Fornavn Kri* eller kanskje helst utvide fødselsår til 1854-1858 osv...

 

Om hun har flyttet til Danmark tidligere enn folketellingen i 1865 er jeg redd sjansen din er lik null om du ikke kan finne flere opplysninger om henne.

 

HUSK for øvrig på at selv fødselsdato kan ha blitt endret gjennom livet - jeg har f. eks. vært borti folk som flytter og går til den "nye" sognepresten og får ført inn dåpen også i "hans" kirkebok. Men da har de oppgitt en annen fødselsdato - for å "skjule" at barnet var født før foreldrene inngikk ekteskapet. 

 

Jeg håper "oppskriften" hjelper deg videre.  Dette er nesten fullført før Matthias Kolbergs innlegg ble publisert.

 

Hans råd er alltid gode - jeg har selv fått masse uvurderlig hjelp fra ham!

 

Lykke til med videre søk!

 

 

 

 

 

Endret av tom askerøi
annet innlegg kom mens jeg skrev...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal have mange tak jeg ville vældig gerne hitte min familie i Norge og jeg ser det kan være svært da min egen mor ikke har afleveret ret meget om sin egen mor (min mormor), og slet ikke fra min Norske bedstemor. Jeg ved kun navn, fødsel og år fra min bedstemor og min bedstefar som var Dansk. 
 

Jeg tror du har ret i at ting er “væk” i navn og andet, da min bedstemor blev med barn da hun som ca. 18 årig kom til København,  Hun er sikkert slettet fra Norge af sine forældre i Norge . Og her tror jeg at jeg ikke kan komme videre og finde frem til hvorfra  min rødder er i Norge.

 

Jeg mig kikke og tænke, med det bliver nok svært da navnet kan være ændret grundet uheldet med graviditeten. 
 

Tak alligevel. 
 

Poul Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuell navneendring behøver ikke ha noe med graviteten å gjøre - den ble vanligere og vanligere utover 1800-tallet, særlig når man flyttet til mer urbane strøk.

 

Men har du overhodet funnet henne i danske folketellinger?

 

Et slikt funn - og opplysningen om at hun kom til Danmark ca 18 år gammel - hjelper deg mye i min "eliminasjonsmetode" - kandidater du finner i senere folketellinger (eller andre kilder) i Norge faller bort da hun beviselig var i Danmark.

 

Ikke gi deg, men det kan bli et langt og besværlig arbeid...

 

PS

Jeg glemte å nevne at navneforandring også kan være av typen Petersdatter ble til Petersen...

 

 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Matthias Kolberg said:

Du sier hun døde 18 august 1919, men hvor døde hun og hvor er hun begravet? Hvor er ektemannen begravet?

Er de nevnt i noen danske folketellinger?

Når, og hvor, giftet de seg?

Finnes det ingen svar på disse enkle spørsmål?

 

I tillegg er det vel kjent når og hvor (hvilket sogn) hennes datter er født?

 

Uten sikre opplysninger fra danske kilder er det nærmest håpløst å lete i norske kilder.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tom askerøi skrev:

Kristiane Birgitte Pedersdatter er også en mulighet. Dessverre er hun "plejedatter" så farens navn oppgives ikke, men hun er en Pedersdatter:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038109001215

 

Her er dåpen hennes  (nr 163)  https://www.digitalarkivet.no/kb20051116010144

- datoen stemmer ikke helt, men ellers passer hun veldig godt...

 

 

 

 

 

 

 

Denne kandidaten er vel den samme som flyttet fra Skoger til Christiania som 19-åring.

https://www.digitalarkivet.no/view/291/pu00000000114011

Ble hun værende i Christiania (folketellingen i 1881?) eller kan hun ha reist videre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Poul olsen skrev:

Du skal have mange tak jeg ville vældig gerne hitte min familie i Norge og jeg ser det kan være svært da min egen mor ikke har afleveret ret meget om sin egen mor (min mormor), og slet ikke fra min Norske bedstemor. Jeg ved kun navn, fødsel og år fra min bedstemor og min bedstefar som var Dansk. 

Du er veldig tydelig på datoer og årstall, og de er overraskende "sikre" til å være 1856 og 1852 (Søren Olsen).

Er dette kilder du har sett, eller er det noen andre i familien som har snakket om dette?

 

Jeg har stor tro på at dette lar seg løse, men da må du nok nevne noen navn til - eventuelt noen steder eller hendelser.

Det er mange på forumet som gjerne vil hjelpe deg!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært en idé å starte med generasjonen som er nærmest - hvilket av barna til din bestemor og bestefar var/er din far eller mor? Hvis det er tale om nålevende personer, skal vi selvsagt ikke omtale dem. Har du noe rent geografisk å gå ut fra? Hvor ble/er dine foreldre gift?

 

Jeg savner noen flere knagger å henge opplysningene dine på....! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Grethe Flood said:

Kanskje det hadde vært en idé å starte med generasjonen som er nærmest - hvilket av barna til din bestemor og bestefar var/er din far eller mor? Hvis det er tale om nålevende personer, skal vi selvsagt ikke omtale dem. Har du noe rent geografisk å gå ut fra? Hvor ble/er dine foreldre gift?

 

Jeg savner noen flere knagger å henge opplysningene dine på....! 

Dersom Christiane Bergitte er født 1856 vil hennes barn være født for ca 120-150 år siden, så man trenger ikke bekymre seg for om de er i live. 

Med de mangelfulle opplysninger som er gitt sålangt, tyder sporene på at Christiane Bergitte Petersen var dansk, født 1842 død 1918. Det er nødvendig med sikre kildehenvisninger som kan avkrefte denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane Birgitte Petersen var gift med Peter Olsen og de boede i Roskilde nær København. De får 4 piger, den ene er min mormor.

min mormor (datter af Christiane og Peter) hedder Martha Elise Olsen er født i Roskilde den 17 november 1882 og døbt den 1. September 1883 i Roskilde Domkirke. I kirkebøgerne optræder forældrene Christiane og Peter. Hvor Christiane Birgitte Petersen er blevet gift og nu hedder Olsen (fra Peter) 

 

Tilsyneladende optræder de Norske forældre til Christiane ikke umiddelbart i danske arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martha Elise Olsen er datter av Søren (ikke Peter) Olsen og Christiane Bergitte Petersen 

https://www.danishfamilysearch.com/churchbook/sogn1367/churchlisting143302/opslag16015267

 

Dette er samme Christiane Bergitte Petersen som er født i Fredensborg i 1842, vist tidligere.

 

Familiemyten om at hun er fra Norge er nok ikke riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Matthias, meget spændende men datoerne og årstal er jeg tvivlende derfor, hvis man kan finde frem til børn af Christiane Birgitte Olsen ( født Petersen) -  eller bare et barn som skulle hedde Martha Elise Olsen, hun er så min mormor og hun er med garanti født 17 november 1882 og døbt 1 juli 1883 og død 25 november 1945. 
 

man snakkede meget om Norge da jeg var lille, nu er jeg 75 år.
 

hilsen Poul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den samme Christiane som jeg var innom tidligere i tråden "Søger kvinder født 1856", men som jeg slo fra meg pga fødselsdatoene som ikke stemte helt med hva trådstarter hadde av opplysninger:

"Jeg har slettet noen innførsler ovenfor, men tenkte jeg ville legge inn dette ekteskapet på nytt, fordi navnene stemmer helt overens med de personene som etterlyses. Regner imidlertid med at de er et blindspor: 

https://www.familysearch.org/search/ark:/61903/1:1:QG8N-MXK2". 

 

 

Vielse 1873.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.