Gå til innhold
Arkivverket

Trøgstad viet 13/6-1723: Torger Bergersøn Fios og Ingeborg Joakimsdtr. Men trolovelsen finner jeg ikke. Og: Hvem var bruden?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Keiserud kan ha tilhørt både det gamle Eidsberg og Trøgstad  kommune (nå Indre Østfold Kommune.)

(Jeg hater disse nye sammenslåinger av kommuner og fylker 🤢)

Det ser ut som Keiserud Bruk ligger ved den gamle kommunegrensen. Trøgstad/Eidsberg

https://kart.gulesider.no/?c=59.666760,11.361580&z=16

Endret av Leif B. Mathiesen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg bygdeboka for Eidsberg (bind I s 297) ble gårdsnavnet Kjeserud skrevet Keiserud/Keisrud på 1600-tallet.(*)

Og ble "utlagt til Dragongård" i 1663.

Men men en rask titt gjennom "brukerteksten" der viser at ingen Jochum Olsen ble født der i nærheten av 1651, så "min" Corporal kom nok ikke derfra. Men skal titte nærmere på Eidsberg...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(*)Lenke: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012022908108?page=301

Og når jeg først hadde funnet bygdebøkene (fire bind) på Nasjonalbiblioteket gikk det raskt å fastslå at det bare er to "Jochum'er" nevnt fra 1600/1700-tallet i dem: Jochum Tønnesøn Unrow på Ris i Aker

og den allerede forkastede Jochum Olsen Ledingsrud.

Dessverre.

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2023 den 22.25, tom askerøi skrev:

Jochum Jørgens. Ryther vies (eller troloves?) 29/2-1680 med Ingeborg Reersdatter: https://www.digitalarkivet.no/kb20061018050280

Denne Jochum Jørgens. Ryther eller Rytter kunne jo kanskje være en rytter til hest, siden han senere omtales som dragon, men jeg har for min del aldri sett at en Dragon omtales som en Rytter. Hvis innførselen i kirkeboken er ment å vise til et slektsnavn Ryther eller Rytter, var det jo brukere av dette navn på Østby i Skjebergm med visse slektsforbindelser til Krag slekten i Trøgstad.

Og i Kjøbenhavn var det en "Captein" Jørgen Rytter som 05.11.1646 døpte datteren Marthe, sammen med moren Maren Henriksdatter I Holmen kirke   https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116049#204263,38752008 Men uten at det nødvendigvis var noen forbindelse til de med dette navn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han "heter" ikke (lenger?) Rytter på skiftekortet som Marius Hellerud fant.

Du har sikkert rett. 

Heldigvis slipper jeg å ta stilling til om han het eller var Rytter, da skiftet etter kona viser at det ikke var noen livsarvinger i 1727 - og da kan han ikke være far til "min" Ingeborg Jochumsdatter... (smil)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne rullen som er scannet; Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, RA/EA-4070/Ok/L0013: [Ff 19]: Generalhovedrulle over kavaleriet og dragonene i Norge, 1690-1691, s. 154b-155a

Finner man mye info om en Jochum Olsen som var dragon for Keiserud. Han var tydeligvis først for Søndre Moen.

Født i Agers sogn på lille Ou. Tjent 21 år og er 38 år gl. Bruker en gård i Askim, Sekelsteen.

Om det er samme Jochum Olsen som er på Rud i Spydeberg senere gjenstår å se. Tok en rask titt i kirkeboka for Spydeberg. Finner han der fra 1702 når datteren Ingeborg blir døpt. Hans kones yngre søstre Jøran blir gift i 1706 og Maren i 1709. Hans sønn Østen er oppført som ungt mannskap i 1716. (Kristiania stiftamt, SAO/A-10386/E/Ed/Ede/L0005: Fogder, 1716, s. 39)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk stykke arbeid! 1000 TAKK!

Jeg klarte ikke å holde tunga rett i munnen og blandet skiftet etter kona til Jochum Jø(r)gensøn inn i sammenhengen og forkastet Jochum Olsen Ledingsrud fordi kona til "Rytteren" døde uten livsarvinger. Pinlig og flaut, men...

Da har vi (dvs du!) fastslått at Jochum Olsøn på Rud i Spydeberg må være fare til "min" Ingeborg Jochumsdatter! Da gjelder det "bare" å fastslå at han er den samme som han fra Lille Ou i Agger (vel dagens Lillo som deLillos) og som først var på søndre Moen, så på Keiserud, så på Sekkelsten og til slutt på Ledingsrud er en og samme mann...?

NOK EN GANG 1000 TAKK!

Da har jeg "litt" å jobbe med i morgen, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par spørsmål fra en som tydeligvis må ha ting inn med teskjeer: Jeg kan ikke finne noen Jochum på Rud i Spydeberg i bygdeboka (men det er ikke lett å finne noen i bøkene fra Spydeberg) - og "eksperten" Ivar S. Ertesvåg bekrefter min mistanke om at det står "Rødt" som gårdsnavn på faren til Ingeborg. (Se lenke nederst)

Rud er sikkert riktigere, men hvor har du det fra?

Ellers så stemmer jo slektningenes navn med skiftet fra 1725 (bortsett fra sønnen Østen som da vel er død før skiftet?), så vi kan vel fastslå at Jochum Olsen Rud(?) og Jochum Olsen Ledingsrud er samme person?

Så da gjenstår det "bare" og finne ut om han fra både Sekkelsten og søndre Moen og Keiserud/Kjeserud er samme Jochum Olsen.

Og - siden han kunne "være på to steder samtidig" i 1691/92 - så kan han det kanskje også  både være på Rud i Spydeberg og på Saltvet i Enebakk i 1702? Navnet er likt (og sjeldent), yrket er likt - og alderen er mistenkelig lik: det er ikke store forskjellen på å være 38 i 1691/92 og 50 i 1701 - det er sjelden en ser nøyaktige aldersoppgaver som dette...

Ellers er det kanskje en gleppe fra Rud til Ledingsrud i 1724...?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av bygdeboka for Eidsberg at Ledingsrud er en gammel skriveform for Leangsrud (4. linje på side 370) :

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2012022908108?page=375&searchText=jokum

Og her, i en oversikt fra 1723, fremkommer det at Skjersåker også var et dragonkvarter - med svigerfarens sønn, Brynild, som oppsitter, så "denne Jochum'en"

var nok også dragon: https://www.digitalarkivet.no/ma20090817610620

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2023 den 20.52, Erlend E. Mæhlum skrev:

I denne rullen som er scannet; Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, RA/EA-4070/Ok/L0013: [Ff 19]: Generalhovedrulle over kavaleriet og dragonene i Norge, 1690-1691, s. 154b-155a

Denne rullen inneholder tydeligvis mye info. Finnes den på nett, eller må man til RA for å lese den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant den ved å lime inn

"Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, RA/EA-4070/Ok/L0013: [Ff 19]: Generalhovedrulle over kavaleriet og dragonene i Norge, 1690-1691, s. 154b-155a"

i "Fritekstsøk" under "Finn kilde":

https://media.digitalarkivet.no/db/contents/241231

PS

Skulle ønske det fantes flere med så omfattende innhold...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen spennende og fine opplysninger man finner i noen av rullene.

Spennende å se om denne Jochum Olsen er far til hun du søker foreldrene til og ikke minst om Jochum Olsen er en og samme person....

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Det er noen spennende og fine opplysninger man finner i noen av rullene.

Takker! Dette var en liten gullgruve av detalj informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du fremdeles er "med", Erend. 

Inntil videre opererer jeg med tre forskjellige Jochum'er. Men

at dragon Jochum Olsøn som du dokumenterte så fantastisk i din lenke og han på Saltvet i Enebakk er samme person finner jeg svært sannsynlig. De er født med to-tre års mellomrom iflg (vanligvis) unøyaktige aldersoppgaver - den ene "gifft" (før) 1691 og den andre med en datter født godt før dette (igjen iflg vanligvis unøyaktige aldersoppgaver) - og selv om hun skulle være født noe etter 1691 så må jo "begge" være gift når hun blir født. Når de i tillegg har samme noe uvanlige yrke i en tid hvor "alle" var knyttet til primærnæringene ved siden av å ha samme relativt uvanlige (for)navn burde være så godt som "bevis" på dette. 

Sistemann, han som var far til Ingeborg, er adskillig mer usikker. Rett nok har han samme relativt uvanlige navn og yrke - og det faktum at han er gift med datteren til en mann som var 28 i 1664 rimer jo godt med tidslinjen og gir rom for at hun (fremdeles) var i stand til å få barn i 1702. Men jeg skulle gjerne finne et "endelig" bevis, f. eks. en like god "biografi" som den du la frem. Ja, jeg skulle gjerne hatt en slik om han på Saltvet, også, selvfølgelig...

Eller et skifte etter en av dem...

Så en får lete videre...

Og om det ikke skulle lykkes, så har jeg i hvert fall "fått" Ingeborgs far, mor, morfar og mormor. Det er ikke verst det heller...

PS

Og hyggelig med deg, også, Petter...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke Saltvet som gård nr 28 under Enebakk sogn som er "Corperals quart" i denne listens (høyre side)?:

https://www.digitalarkivet.no/db60173632000199

aner ikke hva som siste kolonne er til, men det står i hvert fall ikke Jochum Olsøn...

Noen som kan lese det?

Kanskje det står korporalens navn og "CV" annensteds i boka - at det bare er jeg som ikke finner det?

PS

Her er samme 28 Saltvet - det står bare "Corporals qvarteer" - ikke noe personnavn:

https://www.digitalarkivet.no/db60173632000138

Sier det oss noe? (At en corporal bodde der men tjenestegjorde annensteds f. eks.?)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tom askerøi skrev:

aner ikke hva som siste kolonne er til, men det står i hvert fall ikke Jochum Olsøn...

Noen som kan lese det?

Vel, omsider overskrifter på kolonnene her:

https://www.digitalarkivet.no/db60173632000194

Siste kolonne:

Huad Qarterne aarlig betalle i Scat [eller betalle shcal?]

Og på ‹din› side under Enebakk står de med Nj, Siuf og:  Saltwed . . . Tredefwe Rdl(?) [usikker på ‹valutaen›]

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser videre fremover i rullen, Edsberg sogn 51 Keiserud Jockum Olsen. Litt tilbake (p. 192) Sckibtwed sogn 107 Lund Jockum Olsen. Denne finner man i den andre rullen igjen og er 24 år gl, født paa dragonqvarteret W?? her i sognet.  Det er tydelig 2 navnebrødre i et noe utvidet område, men nære nok. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel at faren til Ingeborg må være 24-åringen og en annen enn de to andre (som jeg tror er samme mann).

Og "föd paa Dragonqvarteret W" må vel bety det som boken kaller Wister eller Widenes eller Wamnes?

Og på den siste er det faktisk en Ole (som dimiteres  -  faren????).

https://www.digitalarkivet.no/db60173632000129

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider