Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte - Nøtterøy 1744


Torstein Wæhler
 Del

Recommended Posts

Behøver hjelp til tyding av skifte i "Søndre Jarlsberg sorenskriveri, skifteregister nr. 6, 1738 - 1746", nærmere bestemt for Jaen (Jan) Larssøn, Skifteregistreringsdato: 1744-1212-10. Bosted: Elgestad i Nøtterøe Hoved Sogn. Protokollreferanse: 6, side 616b: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127341267

 

Jeg er ikke ute etter navn på arvingene; de har jeg greit rede på. Jeg er imidlertid spesifikt ute etter hvilke eksterne personer som eventuelt har krav i boet. Dette for om mulig å få belyst hvor Jan Larsen kommer fra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En aldeles forferdelig dårlig oppløsning/utydelig skrift.

Av det lille jeg kan skimte, ser det ut som kreditorene er:

 

[h.kolonne v.side]

 

1. Magnild Søfrensdatter med formynder Guttorm Søfrensen (??)

2. Jahn K??holmen

3. Mathias Elgenes

4. Jens Biørneboe [sic]

5. Søfren Næss

 

[617a]

 

(??) Jacob Bull fordrede som den afdøde mand

er skyldig for det gods han Kiøbt afgl Just

Coldevin i Tønsberg, for hvilken hand ingen obli

gation tog eftterdj den afgl Mand […] Så ‹mister› jeg det, men mener obligasjonen ikke rakk å bli utstedt fordi Jahn omkom med afgl Anders Buls førende skib. Det sises i begynnelsen av skiftet noe om hans hollandske Rejse med samme skip. Altså er Jahn død på sjøreise til/fra Holland. Ser det ut for.

 

Anders Jaensen Aarøe.

 

Boet er såvidt fallitt.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even ... mange takk for innspillet ditt. Du er jammen god; ikke lett å tyde de greiene der. Noen av kreditorene du nevner er for meg kjente personer ... andre ikke, men nå har jeg noe å jobbe videre med. Takk igjen 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ketil .... dette er spennende. Tusen takk. Vi har vel chattet om denne Jan Larsen i en tidligere tråd tror jeg. Han ble jo kalt Jan Larsen Bruun i et dokument, uten at jeg har funnet ut noe om dette dokumentet/sett det. Men, litt rart eller påfallende er det jo at også hans sønn i Melsomvik (Hans) også kalte seg Bruun ifm en fadderoppgave han hadde. Vet du kanskje om det var noen Bru(u)n slekter i Arendal på sent 1600 tall? Uansett ... flytter min fokus mot Arendal. Der har jeg aldri utforsket noen relevante slekt saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de brukte Brun-navnet så sporadisk som kildene gir inntrykk av, er det ikke sikkert at han hadde med seg dette navnet fra Arendal. Jeg har sett flere eksempler på at slike slektsnavn kan dukke opp av intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jan Larsen kalles "Bruun" i skjøtet på Elgestad, datert 21. april 1740: https://www.digitalarkivet.no/tl20070325360198

 

I skiftet (https://www.digitalarkivet.no/sk20081127341267) står det også at "paa de umyndiges veigne indfant sig børnenes Moder broder Jens Søfrenssøn Biørneboe af Nøtterøe hoved Sogn i mangel af fædrene frender". Dette bekrefter for det for det første at Jan Larsens kone Anne Sørensdatter var fra Søndre Nes, og for det andre er det verdt å ta med seg at Jan Larsen tilsynelatende ikke hadde nære mannlige slektninger i jurisdiksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian,

Ja, så du husker/har sett denne tidligere saken min vedr Jan Larsen. Er som du skjønner veldig nysgjerring på han. Har forøvrig ikke sett dette skjøtet på Elgestad tidligere .... kun sett det omtalt. Så takk for det. Hadde jo håpet at skiftet hadde gitt noen opplysninger, men det ser ut som Jan tilsynelatende var en "ensom sjel" uten navngitte slektninger/skyldfolk. Nå sier jo Ketil Firing Hanssen at han har sett flere eksempler på at slike slektsnavn tilsvarende Bruun kan dukke opp av intet. Jeg synes jo det er litt rart kanskje? .... hans eldste sønn Hans Janssøn (oppholdt seg i Melsomvik) kalte seg nemlig også Bruun ved enkelte anledninger, blant annet som forlover for en Christopher Anderssøn (Rønningen) i 1762 ... så jeg synes det er merkverdig at det ikke har en slektsmessig betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.