Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'nøtterøy'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 11 results

  1. Behøver hjelp til tyding av skifte i "Søndre Jarlsberg sorenskriveri, skifteregister nr. 6, 1738 - 1746", nærmere bestemt for Jaen (Jan) Larssøn, Skifteregistreringsdato: 1744-1212-10. Bosted: Elgestad i Nøtterøe Hoved Sogn. Protokollreferanse: 6, side 616b: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127341267 Jeg er ikke ute etter navn på arvingene; de har jeg greit rede på. Jeg er imidlertid spesifikt ute etter hvilke eksterne personer som eventuelt har krav i boet. Dette for om mulig å få belyst hvor Jan Larsen kommer fra.
  2. Hei, Behøver hjelp til å finne/verifisere data vedr. bror til min oldefar på Nøtterøy; RASMUS GUNDERSEN. Her er det jeg vet om han til nå: · Født: 11.06.1865 Vestre Ekenes, Nøtterøy, Vestfold, Dampskipsfører · Viet: 21.06. 1897 Sjømannskirken i New York. · Brud: Olise Berg født 1869 Tønsberg. · Brudgommens far : skibsfører Hans Gundersen · Brudens far : skibsfører Hans Berg · Forlovere : Pedro Christensen 377 Water st. N.Y. · Ole Bentsen 111 William st. Brooklyn. · Kilde : Digitalarkivet - vigde i sjømannskirken New York 1878 – 1925 · Ekteskapet oppløst 22.06.1903. Skifteattest 31.10.1903. · En datter: Ida Gran (pikenavnet Gran pga morens 2. ekteskap); født 1898 i Texas USA? · Viet: 17.01.1920 Tønsberg · Brugdom: Christian Wilhelm Garben født 1895 Tønsberg Mitt spørsmål er hvor det ble av RASMUS. Giftet han seg på nytt? Fikk han flere etterkommere …. og døde han i San Francisco i 1927 slik det er blitt meg fortalt? På forhånd takk
  3. Anders Gundersen, sønn av Hans A. Gundersen og Anne Marie Christiane Nilsdatter Bull, var bror til min oldefar Nils Gundersen. Anders ble født på Nøtterøy 20.04.1867, døpt i Nøtterøy kirke 16.07.67, og konfirmertsamme sted 09.10.81 ... ifølge mine opptegnelser. Etter dette har jeg ingen info om han. Har imidlertid mistanke om at han kan ha emigrert til Amerika, uten at jeg har noen faste holdepunkter om dette. Jeg har imidlertid kommet over en registrering fra "over there" som jeg har vedlagt. Om det er samme Anders vet jeg ikke. Hvor jeg har denne registreringen fra har gått i glemmeboken. Så, dersom noen har tid og interesse av å hjelpe meg med å finne ut om hvor det ble av Anders hadde jeg satt veldig pris på det.
  4. Jeg strever med å finne Torgeir Martin Johannessen, som ble født på Stårheim i Nordfjord 20.10.1888 som den andre av ni søsken Eid sokneprestembete, SAB/A-82301/H/Haa/Haac/L0001: Ministerialbok nr. C 1, 1879-1899, s. 28 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070110320189 Han ble konfirmert der i 1903 Eid sokneprestembete, SAB/A-82301/H/Haa/Haac/L0002: Ministerialbok nr. C 2, 1899-1927, s. 73 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050623020748 Han reiste til Amerika i 1910 Eid sokneprestembete, SAB/A-82301/H/Haa/Haac/L0002: Ministerialbok nr. C 2, 1899-1927, s. 156 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050623020821 Etter dette ser jeg ikke mer til ham, men han hadde en bror Reinhard Johansen Heimdal, som reiste til Amerika i 1914. https://www.digitalarkivet.no/view/291/pu00000000083216 Denne broren kom hjem igjen og etablerte seg senere på Nøtterøy og ble en toneangivende mann i arbeiderbevegelsen der. I 1960 fikk han besøk av en bror/svigerinne fra Amerika, og besøket ble omtalt i Tønsberg Blad 24.august 1960. Denne broren blir da omtalt som Einar Heimdal, gift med Anna som dro fra Småland til Amerika som 11 åring og giftet seg der. Einar skal ha bodd i Minneapolis og hadde vært med i Frankrike under krigen. Sist han var hjemme i Norge var i 1960. Han påstår bestemt at han er fra Stårheim, men vi finner ingen der som kan passe med ham? Har han skiftet navn fra Torgeir Martin til Einar?
  5. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000009951607 Far en oppgitt ved vielsen til å være Niels Mathiassen Kjøle. Jeg er ikke i stand til å finne dåpen eller opplysninger om foreldrene. Er det noen som har oversikt over denne familien?
  6. Torbjørn Steen-Karlsen

    Hans Hansen Torød

    Jeg leter etter Hans Hansen, født på Torød, Nøtterøy 28. november 1870. Jeg finner ham i folketellingene 1875, 1900, 1910 og 1920, men i folketellingen for 1891 er han ikke der. Leter jeg feil eller er han et annet sted. Folketellingen 1885 finnes ikke for Nøtterøy. Jeg har lett etter ham blant utflytta 1875-1893, men finner ikke noe. ER han på sjøen. Er i beg. av 20-åra. Mvh. Torbjørn.
  7. Johannes Olsen (f.ca. 1811) fra Sverige til Nøtterøy Jeg prøver å finne ut av hvor Johannes Olsen (Olsson) kom fra. De opplysningene jeg har er følgende: Gift 23/01/1854 med enken Marie Lovise Andersdatter, Nøtterøy https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000675030 Her er alder oppgitt til 43 år, dvs født ca 1811 Brudgommens far er oppgitt som: Ola Johannessen. På svensk er vel det kanskje Ol(l)e Johannesson? FT 1865: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038119004105 Oppgitt som 48 år, dvs født ca 1818 Det står oppgitt at kone og barn er født i Sverige, men dette er galt. De er født på Nøtterøy. FT 1875: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052151005086 Her er han oppgitt som født i Bohuslen i 1800. Begravet 3/10/1879 i Nøtterøy https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000951267 Her står fødselsåret igjen som 1800. Opplysningene ovenfor er hans liv i Norge. Fødselsår er ikke klarlagt, men ca 1811 er en mulighet hvis giftemålet er riktig ført inn. Anne Lene Hagen har vennligst hjulpet til med a finne emigranter som heter Johannes Olsson fra Sverige til Norge og som er født i perioden 1810-1820. Det ser ut til å være to kandidater: Post 696647 1. Olsson Toresson, Olof Johan Gosse (ogift man) f. 30/6 1814 Utvandrad 30/9 1829 från Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Norge Källa: Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1829 015 Post 715522 2. Olsson, Johannes Skomakargesäll (man) f. 24/8 1812 Utvandrad 4/8 1837 från Göteborgs Karl Johan, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Norge Källa: Husförhörslängd, s. 460 Emibas emigrationsakt: Göteborgs Karl Johan O 1837 002 No. 2 er kanskje mest sannsynlig både mht fødselsår og navn. Men ingenting er bekreftet. Er det noen som kan hjelpe til med å finne hans opphav i Sverige? Sannsynligvis er det vel Bohuslen. Men jeg har noen gamle familiefotos fra Gävle, så det er også en mulighet.
  8. Annika Fagerquist

    Söker ukjent far

    Hei Jeg har i ett års tid prøvd og hjelpe en venn med att finne sin ukjente far som var norsk og som i 60-talen arbeidet på amerikabåten SS Stavangerfjord. Min venns svenske mor (som bor i USA) mötte han ombord på en reise mellom New York og Skandinavia. De sågs aldrig igjen og seinere fant hun att hun var gravid. Robert, som min venn heter, adopterades bort genast etter födseln som skedde i USA. Der voxte han opp og savnede ikke noe men når han fikk egna barn för 20 år sedan begynte han å söke. Han fant sin svenske mor som lever men som ikke husker mer en att mannen som blev Roberts far var norrman og troligtvis var steward eller noe lignende ombord. Jag har lagt pussel med de DNA-træffer Robert fått og vet vilken familj fadern må komme fra. Men jeg finner honom ikke....Robert er födt på nyttårsaften 1962. Hans mor är födt 1940. Ja, vi har manskapslisten för turen men det er flere hundre man som arbeidet ombord så det får ses som ett hjelpemiddel. Familjen er fra Nøttery i Vestfold. Jacob Nilsen (egentlig Nilsson) födt 1938 kom fra Sverige (Erikstad) og giftet seg i 1878 med Justine Gustafsdatter födt 1856, också hun fra Sverige (Brålanda) De fikk barnen Hilda, Helene, Jenny, Olga, Klara Elise og Nils Julius. Noen av disse personernes barn eller barnebarn kan være Roberts far i fölge dna-painter. Jeg har funnit det meste men ingen stemmer som far til Robert. Muligtvis kan også Jacobs eller Justinas sösken ha ett barnebarn eller barnebarnsbarn som er faren men han var norrman...ikke svensk. Og jeg finner ingenting videre. Kan Justina eller Jacob ha fått ett uekte barn för de bildet familie? Kan jeg finne mer informasjon hvis jeg besöker noe lokalt arkivverk eller en lokal slektsforskingsforening? Og unnskyll min svensknorske, jeg er svensk men bodde en masse år i nordnorge på 80-talet 😄 Hilsen Annika
  9. Jeg har et ektepar som jeg ikke klarer og følge. Kari Bentsdatter, født før 1710. Trolovet som ”soldat gevorben” 1. August, og gift 1. desember 1740 i Borre med Lars Halvorsen boende på Mellom Kjøle på Nøtterøy land. Lars kalles da fra ”Kiøle paa Nøtterøe”. De nevnes som trolovede på skiftet etter hennes far, Bent Torsteinsen på Snapsrød 19. November 1740. Kari arvet 23 4/5 skilling på skiftet. Lars Halvorsen og Kari Bentsdatter er faddere på Vestre Kjøle i 1740. I et skifte fra 1748 står det at de er bosatt i Tønsberg. Jeg finner dem ikke mer på Nøtterøy, så da har de vel flyttet til Tønsberg kanskje. Jeg finner dem ikke i Tønsberg, verken som faddere eller noe annet. Ingen barn og ingen begravelser. Hvor i alle bauger og kanter ender de opp hen. Jeg finner dem heller ikke i Borre der hun kommer fra. Mvh. Torbjørn.
  10. Hans Dahl gifter seg 21. januar 1842 i Sandar med Anne Caroline Larsdatter, vielse nummer 24 Vestfold fylke, Sandar i Sandar, Ministerialbok nr. 5 (1832-1847), Viede 1841, Side 626-627 Permanent bilde-ID: kb20051018051093 Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051018051093 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051018051093.jpg Far er oppgitt til Hans Olsen. I FT1865 er fødselsår og fødested oppgitt til 1818 og Nøtterøy https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038106000562 I FT 1885 er fødselsår og fødested oppgitt til 1816 og Sandeherred https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053270007645 Ved hans død i Tønsberg 5. januar 1901 er fødselsår oppgitt til 1817 og fødested Nøtterøy https://media.digitalarkivet.no/kb20061107340217 Spørsmålet er hvem foreldrene hans kan være?
  11. Ønsker først og fremst finne Elvira Sofie Pettersen registrert som død: Min farmors søster er et mysterium for meg. Mange av søskene ble døpt og konfirmert som voksne. Foreldrene var ikke gift, da oldefar stakk fra kone og 10 barn i Sverige. I Norge: Mine oldeforeldre latet som de var gifte. Jeg har nogenlunde kontroll på de 8 andre søskene ( Bortsatt fra at jeg ikke finner fødsel til Sigvart 1895 Fredrikstad og Dagmar Wilhelmine født i Sverige) Må legge til at underveis i letingen i de årene jeg har holdt på med denne familen så oppdager jeg at navner byttes og fødselsdatoer og år ikke stemmer. ( eksempel: Sigvart Amandus Nathanaet Pettersen kaller seg Sigvart Krogh Pettersen. Dagmar Wilhelmine kaller seg Eva Dagmar, Eva og bruker også søsteren Ebbas navn vi dødsannonsen til sin mann. ) Jeg skal konsentrere meg om Elvira Sofie: Folketellingen 1910: Vira Pettersen født 15/12-1905. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036502002335 Registrert døpt 1917: Elvira Sofie født 19/11-1906: https://media.digitalarkivet.no/kb20051014030027 Jeg finner ikke igjen konfirmasjonen i 1917, mulig jeg har slurvet. Foreldrene er Paul Amandus Pettersen, Tisler, Hvaler født 1849 og Augusta Olsson, født 1873; Östra Fågelvik i Sverige. Denne familien var bosatt på Jarlsø, Nøtterøy i 1900 og på Solberg, Foynland , Nøtterøy 1910. Etter farens død i 1915, arver ikke hverken moren eller barna pga at foreldrene ikke var gift og barna var født utenfor ekteskap. Moren får et barn til i 1920. Men flere av barna og moren Augusta flytter til Nordstrand , Oslo og Elvira må på et tidspunkt være bosatt i Skedsmo. Hun skal i følge en muntlig informasjon fra en som ikke lengre lever være død rundt 1987, skal være begravet på minnelunden Stalsberghagen, Skedsmokorset. Fnner henne ikke i gravregisteret til DIS. i følge denne slektingen som ikke lever lengre, skal hun ha vært til sjøs. Har lett litt sporadisk, men ingen spor så langt. Vanskelig tidsperiode å lete i. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Jeg gir litt opp da hun kanskje ikke het Elvira Sofie etter hvert.... Hadde vært gøy å finne henne registrert som død.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.