Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Aanon Simonson Lyslia i Nissedal, Telemark, født omlag 1750 og kona Asgjer Targiesdtr. f. omlag 1759 på Braskerud i Nissedal.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Aanon er nevnt både til Lyslia og Mule i Nissedal. Han giftet seg i 1788 som enkemann med Asgjer Tergiesdtr. Hun var i følge vielsen fra Braskerud i Nissedal født omlag 1759 og død 1841 på Mule i Nissedal.

Trolovet 20.02.1788, se nest øverst på høyre side i kirkeboka.

Kirkebøker: Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1787-1799, s. 179 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Her på side 438 i bygdeboka for Nissedal finner jeg Aanon på gården Mule.

Nissedal bygdesoge. @<1@> : Gard og ætt : Nissedal sokn (nb.no)

 

Her fra 1801 tellingen

025 Aanond Simonsen - 0020 Mule - 004 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0829P Kviteseid prestegjeld - Digitalarkivet

 

Det har imidlertid ikke lykkes meg å finne verken fødsel eller navn på foreldrene. Så om noen kjenner til disse personene, eller på noen måte kan bidra til å oppklare hvor og når de var født og hvem som var deres foreldre hadde det vært helt topp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, da kom foreldrene til Aanun på plass.

Jeg har åpenbart klart å overse denne. Kanskje jeg trenger nye briller.

 

Da får jeg lete videre etter Asgjerd og hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asgjer var døpt 26.07.1761 på Braskerud. Faren var Targier Nilsson.

Dette fant jeg etter my leting i kirkebøkene. Men jeg vet ikke noe mer, om Targjer eller hvem han var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 16.4.2023 den 14.11, Rune Thorstensen skrev:

Asgjer var døpt 26.07.1761 på Braskerud. Faren var Targier Nilsson.

Dette fant jeg etter my leting i kirkebøkene. Men jeg vet ikke noe mer, om Targjer eller hvem han var gift med.

Hei

 

Her har du funnet feil Askier/Asgjerd Targiesdatter. Hun ble gift med Ole Eriksen 29/9-1786. Hennes foreldre; Targie Nilsen og Hege Tallefsdatter, trolovet 22/8-1756 (os samme dag, fikk barnet Nils 25/9-1756), og ble gift 5/11-1756.

Skifte etter hennes foreldre; Targje nilsen 1790 og Hege Tallefsdatter 1792. Vest Telemark sorenskiveri Protokoll 15, side 71a og side 348b. Hun ble konfirmert 1778, 17 aar, det ble ogsaa en annen Askier/Asgjerd Targiesdatter Nes 19 aar. Den sistnevnte f. ca 1759, ville jeg gransket videre.

Jeg finner dog en daap 6/10-1758, Askier. Foreldre' Targei Asgiersen (s.a Asgier Targiesen Trontveit) og Gunvor Levsdatter Aarhus (d.a Lev Targiersen Aarhus). Asgier og Lev er ikke brodre).. os 17/11-1758, uten ekteskapslofte. De faar begge leiermalsbot, Targei 12 Rd og Gunvor 6 Rd. Denne Gunvor Levsdatter Aarhus ble gift 1768 med enkemannen Torbiorn Torbiornsen Breiekre, (caut. Asgier Targiesen Trontveit, hun kalles da kvinnemenneske), hun blir gift som enke Gunvor Levsdatter Breiekre 24/11-1764 med enkemannen Anders Alvsen Braskerud. Baade Anders (1799 67 aar) og Gunvor (enke 1801 55 aar)  dor paa Braskerud. Gunvor Levsdatter sin alder er underestimert ved hennes bortgang. Sjekk folketellingen 1769, som foreligger ved Kviteseid kommune sine sider, ettesoga gamilieband til Kviteseid., sjekk ogsaa Diigitalarkivet, geistelige arkiv, sjeleregister for Kviteseid, inkl. Treungen og Nissedal 1782. Her stemmer hennes alder meget bra. 

Jeg finner Askier Targiesdatter Braskerud som fadder til hennes onkel Jorgen Levsen Aarhus 28/3-1787. Hun er ikke datter av Targei Levsen Aarhus, senere  Strand under Nes i Nissedal (skifte vt. pr 15, side 487b).

 

Les dette som et innspill, med tanke paa opphavet til Askier/Asgjerd Targiersdatter (men den ene kan utelukkes f.1761, hun er hos sine foreldre 1769 FT, 1778 Konf., 1782 sjelereg. og 1786 giftemaal).

Merkverdig at du ikke har mottatt tilbakemeldinger vedr. dette.

 

Jeg haaper dette vil gi deg et bedre utgangspunkt.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget Ole Petter.

 

Da får jeg starte jakten på nytt i håp om å finne den rette Asgjerd Targiersdtr.

Men det får nok vente til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.