Gå til innhold
Arkivverket

Jørgine er i DA ein mann iflg AMF


Jon Sværen
 Del

Recommended Posts

Siden du nevner mitt navn, skal jeg svare, men jeg arbeider ikke med søkbare / transkriberte data og er derfor ikke involvert i dette.

 

Kort sagt er det så mye feil i dataene som AMF har produsert, at det er lite hensiktsmessig å rette enkeltfeil. I stedet er det lagt opp til korrekturlesing av hele filer (les mer: https://www.digitalarkivet.no/content/no-reporting-amf). Feil blir nemlig ikke rettet i Digitalarkivets database, men i grunnlagsfilene. Så uansett om man retter én feil eller tusen feil, må hele grunnlagsfila lastes inn i Digitalarkivets database på nytt. Derfor vil mine kollegaer unngå å rette én og én feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville det ikke bli enklere for korrekturleser om vi alle på forhånd hadde lagt inn feil vi oppdager? Eller vil det ikke sees på grunnlagsfila som korrekturleser mottar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2023 den 21.56, Anne-Grethe Syvertsen skrev:

Men ville det ikke bli enklere for korrekturleser om vi alle på forhånd hadde lagt inn feil vi oppdager? Eller vil det ikke sees på grunnlagsfila som korrekturleser mottar? 

Hei

Feil som meldes inn vises ikke i grunnlagsfilen. Feilene som rapporteres via "Rapporter" på den enkelte person i Digitalarkivet, legges inn i et administrasjonsprogram. Deretter må en person sjekke hver enkelt rapport som er kommet inn. Deretter må da det evt gjøre korrigering i grunnlagsfilen. Til slutt skal rapporten kvitteres ut og epost skal sendes ut til den som meldte rapporten. 

De frivillige som leser korrektur har ikke tilgang til dette administrasjonsprogrammet og vil ikke kunne sjekke disse samtidig som man leser korrektur. 

Dermed er det enkleste å ikke rapportere inn feilene i AMF filene, men kun lese korrektur på det hele. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og: Når det er så mange feil som det er i AMF-listene ville dette ha blitt ein tidkrevjande prosess. Det er rett og slett mykje enklare å korrekturlese fila frå ende til annan og å rette feila etter kvart som ein kjem over dei.

 

Korrekturfunksjonen vil derimot vere nyttig til å få retta spreidde feil i databasar av god kvalitet der generell korrekturlesing er overflødig.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.