Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Trond Tingelstad

Recommended Posts

Per Reidar Bjørnerud Christiansen

Hvilken Trond var det som eide i Tingelstad i Sande i artikkelen: Ætten fra Liltvet i Hurum og dens forgreininger i bygdene rundt Oslofjorden. NST, bind XXXVII, hefte 1, side 76-80. 

Jeg finner ikke heftet. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/321640-trond-tingelstad/
Del på andre sider

Tusen takk. Så flott. Jeg forstod plutselig at en av Trond Holm/Tingelstads døtre må ha blitt gift til Gyltesø i Sande. Kan godt hende dette er funnet før, men nå forstod jeg det. Hehe.

Simen Gundersen Gyltesø, født ca. 1612 (52 i 1664) Nevnt 1643-1664. Skifte 10. oktober 1691 på Gyltesø.[1]

Gift med Guro Trondsdatter Tingelstad i Sande. Enke 1691. Bodde på Gyltesø 1645 med sin kone. Bruker halve

gården 1661-1664.

I 1699 eier Simen Gyltesøs arvinger 1 ¼ lpd i Tingelstad. Dette er grunn til at vi kan mistenke at Guro kan være

datter til Trond Tingelstad som i odelsmanntalet 1624 bl.a. står med:

Skalpe, Skoger              1 fjerding

Tingelstad, Sande         1 ½ lispund          I alt 16 ½ lispund

Kopstad, Nykirke           ½ skippund

Barn:

1.     Gunder Simensen. Myndig 1691.

2.     Guttorm Simensen. Myndig 1691.

3.     Anne Simensdatter. Enke etter Hans Torstensen. To barn.

Mvh. Torbjørn.

[1] Nordre Jarlsberg sorenskriveri, SAKO/A-80/H/Hc/L0003: Skifteprotokoll, 1690-1695, s. 102b flg.

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/321640-trond-tingelstad/#findComment-2526844
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.