Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Erik (Olsen) Werdal, Bjøntegaard 1733

Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg i hvilken protokoll dette skiftet er ført?

Skifte, Bjøntegaard fol. 90a:
" Skifte 18. febr. 1733 efter Erik Werdal res. Cap. til Rendalen, + 4. jan. 1733.
Hans efterleverske var ‘‘Dyd Edle Madame Anne Catharine Sommerschield" og deres
barn var:

1. Hr. Ole Erichsen Werdall, cap. Pro persona til Wosse i Bergen stift, 39 år gl.
2. Henrich Erichsøn Werdal, vagtmester ved hr. capitain Schultzes Compagnie af Velbaarne Hr. General Major Øtkens Regimente 29 år gl.
3. Christopher Erichsøn Werdal 28 år gl.
4. Johannes - ’’ - - ’’ - 14 ’’ ’’
5. Christian - ’’ - - ’’ - 10 ’’ ’’ Han er ganske blind (f. 91b.)
6. Karen Erichsdtr. - ’’ - 24 ’’ ’’
7. Anne Marie - ’’ - - ’’ - 20 ’’ ’’
8. Ingeborre - ’’ - - ’’ - 18 ’’ ’’
Boet var eiende gaarden Bjøntegaard med skog og 2 sætrer m.v. som blev taksert
for 300 rd."

Jeg formoder at det dreier seg om Bjøntegård i øvre Rendalen. Jeg finner ingen henvisning til protokollen, bare et sidetall (side 90).

Når jeg ser på skiftekortene for området finner jeg to for Bjøntegård, ett i 1774 og ett i 1804.

Ettersom mannen var kapellan er det naturlig å tenke seg at skiftet kan finnes i "Geistlige skifter, Hedemarken og Østerdalen prosti 1696-1779", men der er det ikke noe i nærheten av side 90, og register ser ikke ut til å finnes.

Edit: Jeg må også nevne at jeg har kikket på et skifte i Solør og Østerdalen sorenskriveri, SAH/TING-024/J/Ja/L0004: Skifteprotokoll, 1726-1735, s. 89b-90a hvor det skiftes etter en Erich Olsen. Det var nok et villspor.

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Leif Biberg Kristensen said:

Ettersom mannen var kapellan er det naturlig å tenke seg at skiftet kan finnes i "Geistlige skifter, Hedemarken og Østerdalen prosti 1696-1779", men der er det ikke noe i nærheten av side 90, og register ser ikke ut til å finnes.

Men jeg finner ham indeksert som ektemann i et geistlig skifte fra 1701 etter første kone Maren Jensdatter

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000627887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen så langt, Matthias. Dette er visst et større mysterium enn jeg trodde fra først av.

Jeg bør vel nevne at så langt er "kilden" funnet her:

https://www.geni.com/people/Kapellan-Erik-Wærdal/6000000001679835943

Det ligner selvfølgelig ingenting å kun oppgi et sidetall og ingen henvisning til selve protokollen. Men det ser jo unektelig ut som at dette er klippet og limt fra en større samling skifteavskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider