Gå til innhold
Nasjonalarkivet

LØST!!! Hvem var Ole Olsson Reisæter i Ullensvang, Hardanger som giftet seg i 1759 med Marta Jonsdtr. Aga

Recommended Posts

Vielsen fant sted i Ullensvang 20.06.1759. Bruden, Marta Jonsdtr. var fra Aga ca 1737-1790. Hennes forfedre har jeg kontroll på. Forledren var Jon Olsson Aga ca 1700-1778 og Kristi Olsdtr. Aga 1709-1783.

Men når det gjelder denne Ole Olsson er jeg blank. Jeg finner ingen som passer i Bygdebøkene for Ullensvang, og han er ikke på Reisæter i 1801. Problemet er at jeg ikke vet med sikkerhet om det var der de bodde eller et annet sted i området.

Så om noen kan lede meg inn på rett spor, setter jeg stor pris på det.

Jeg får ikke noe treff på Martha i detaljert personsøk bortsett fra nevnte vielse. Se omlag midt på venstre side i kirkeboka.

Kirkebøker: Ullensvang sokneprestembete, SAB/A-78701/H/Haa: Ministerialbok nr. A 6 /1, 1758-1788, s. 240 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Der fant jeg begravelsen til Marta 13.02.1790,venstre side i kirkeboka nr 7 fra toppen. Og etter hva jeg kan se står det at hun døde på Reisæter.

Kirkebøker: Ullensvang sokneprestembete, SAB/A-78701/H/Haa: Ministerialbok nr. A 7 /1, 1788-1804, s. 505-506 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Endret av Rune Thorstensen

Problemet er løst.

Ole Olsson var sønn av Ole Olsson Aga/Reiseter 1692 - e 1762 og Ingebjørg Helgesdtr. Øvre Børve/Reiseter 1702-1762.

• Rune Thorstensen changed the title to LØST!!! Hvem var Ole Olsson Reisæter i Ullensvang, Hardanger som giftet seg i 1759 med Marta Jonsdtr. Aga

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.